Volume 48, Issue 3 (2020) July - September 2020
Articles
Development of an Instructional Model based on Mathematization Approach and Realistic Mathematics Education to Enhance Mathematical Problem Solving and Reasoning Abilities of Lower-secondary School Students(การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนตามแนวคิดกระบวนการคิดให้เป็นคณิตศาสตร์และการศึกษาคณิตศาสตร์ที่เชื่อมโยงกับชีวิตจริงเพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหาทางคณิตศาสตร์ และความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น)
Kitiroj Pantaranontaka, Wichai Sawekngam, and Aumporn Makanong
Effects of Using the Circuit Training Activity Set to Promote Physical Fitness for the Undergraduates in Physical Education Activity Course(ผลของการใช้ชุดกิจกรรมการฝึกแบบสถานีเพื่อเสริมสร้างสมรรถภาพทางกายสำหรับนิสิตในรายวิชากิจกรรมพลศึกษาสำหรับครู)
Kriangkrai Intharachai and Bundit Thiabthong
A Needs Assessment for Enhancing Creative Problem Solving of Undergraduate Students(การศึกษาสภาพปัญหาและความคิดเห็นเพื่อส่งเสริมการแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์ ของนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิต)
Jitlada Kumnuansin, Jintavee Khlaisang, and Prakob Koraneekit
Development of Thai Performing Arts Costume Subject for Undergraduate Students of Thai Performing Arts(การพัฒนารายวิชาเครื่องแต่งกายละครไทย สำหรับนักศึกษานาฏศิลป์ระดับปริญญาบัณฑิต)
Chatchai Kreanprasert and Intira Phrompan
The Model of Teaching Competency Development for Visual Art Teachers of Secondary Schools(รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะการสอนสำหรับครูทัศนศิลป์ ในโรงเรียนระดับมัธยมศึกษา)
Nuttida Pujeeb, Poonarat Pichayapaiboon, and Ekachai Keesookpun
Inter-rater Reliability of Alignment between Science Items and Indices(ความเที่ยงระหว่างผู้ประเมินของความสอดคล้องในแนวเดียวกันระหว่างข้อสอบกับตัวชี้วัดวิทยาศาสตร์)
Budsayarat Janprasert, Nattaporn Lawthong, and Sungworn Ngudgratoke
Proposed Learning-space Model for Developing Significance of Symbols in Cultural Products(การนำเสนอรูปแบบพื้นที่เรียนรู้เพื่อพัฒนาความหมายเชิงสัญญะในผลิตภัณฑ์ทางวัฒนธรรม)
Parnitarn Wongsasuluk and Ubonwan Hongwityakorn
Effects of Physical Activity Program based on Self-regulation Theory to Decrease Game Addiction Behaviors of Lower Secondary School Students(ผลการใช้โปรแกรมกิจกรรมทางกายตามทฤษฎีการกำกับตนเองที่มีต่อการลดพฤติกรรมติดเกมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น)ฃ
Pawee Muangchuen and Jintana Sarayuthpitak
Development of a Training Model based on Self-directed Learning and Outcome-based Learning Concepts to Enhance Essential Competencies for Vocational Certificate Teachers under Office of the Non-formal and Informal Education(การพัฒนารูปแบบการฝึกอบรมตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการชี้นำตนเองและการใช้ผลลัพธ์เป็นฐานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะจำเป็นสำหรับครูหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย)
Piyanan Chayanopparat and Suwithda Charungkaittikul
Teaching Professional Organization Management Strategies According to the Concept of Raising Professional Standard and Teacher Quality(กลยุทธ์การบริหารองค์กรวิชาชีพครูตามแนวคิดการยกระดับมาตรฐานวิชาชีพและคุณภาพครู)
Porntip Teerapanon, Pruet Siribanpitak, and Walaiporn Siripirom
Using an Activity Package with Online Collaborative Graphic Organizer in Project-based Learning Upon Creative Problem-solving Ability in Business and Ethics of Undergraduate Students(การใช้ผังความคิดกราฟิกแบบร่วมมือออนไลน์ในการเรียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรมของนักศึกษาปริญญาตรี)
Phanisara Chanyam and Praweenya Suwannatthachote
Development of the Instructional Process based on Inquiry Approach and Situated Learning Approach to Promote Ability in Conducting Research of Student Teachers(การพัฒนากระบวนการเรียนการสอนตามแนวคิดการสืบสอบและการเรียนรู้เชิงสถานการณ์ เพื่อส่งเสริมความสามารถในการทำวิจัยสำหรับนักศึกษาครู)
Patcharaporn Pilasombat, Wichai Sawekngam, and Amporn Makanong
Development of an Instructional Model Using Design Thinking Approach to Create Thai Identity Products for Undergraduate Students(การพัฒนารูปแบบการสอนโดยใช้แนวคิดการคิดเชิงออกแบบเป็นฐานเพื่อสร้างสรรค์ผลงานที่ปรากฏอัตลักษณ์ไทยสำหรับนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิต)
Puchong Rojsangrat, Poonarat Pichayapaiboon, and Praweenya Suwannatthachote
A Digital Backchannel Enhanced Instructional System Targeting Agentic Engagement in Lecture-based Learning Environments(ระบบการสอนโดยใช้ดิจิทัลแบคแชนแนลเพิ่มความตั้งใจมุ่งมั่นในการเรียนของนักศึกษาแต่ละคนในบรรยากาศการเรียนรู้แบบบรรยาย)
Matthew R. Merritt, Athipat Cleesuntorn, and Laura Brahmakasikara
School Management in Thailand based on Career-related Programme Concepts(การบริหารโรงเรียนที่ใช้หลักสูตรการศึกษาเชื่อมโยงสู่อาชีพในบริบทไทย)
Rattana Chanruam, Penvara Xupravati, and Pruet Siribanpitak
The Creation of Multimedia Folk Song Tales for the Conservation of Folk Songs for Kindergarteners(การสร้างนิทานเพลงพื้นบ้านมัลติมีเดียเพื่อส่งเสริมการอนุรักษ์ศิลปะเพลงพื้นบ้านภาคกลางสำหรับเด็กอนุบาล)
Rattaya Chuarklang, Sudthipan Dhirapongse, and Chalapich Boonchitsitsak
Proposed School Management Strategies to Strengthen the Consciousness and Practices of Students to Reduce Global Warming(การนำเสนอกลยุทธ์การบริหารโรงเรียนเพื่อเสริมสร้างจิตสำนึกและการปฏิบัติของนักเรียนในการลดภาวะโลกร้อน)
Sirintip Titipongvanich, Pongsin Viseshsiri, and Pruet Siribanpitak
An Assessment of Multidimensional Knowledge Competency of Vocational Technical Teachers in Technical Education Students(การประเมินสมรรถนะความรู้วิชาชีพครูช่างอุตสาหกรรมแบบพหุมิติของนักศึกษาหลักสูตรครุศาสตรอุตสาหกรรมบัณฑิต)
Sukanya Boonsri, Kamonwan Tangdhanakanond, and Sirichai Kanjanawase
Narrative Therapy for Enhancing Well-being(เรื่องเล่าบำบัดกับการพัฒนาสุขภาวะ)
Suda Dejpitaksirikul, Kannika Sachakul, and Akawit Ruengrong
Development of a Conceptual Framework for an Analysis of Guardian's Parenting Styles in Hmong Hill Tribe Group(การพัฒนากรอบแนวคิดการวิเคราะห์แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองในกลุ่มชาวเขาเผ่าม้ง)
Apisit Leelerd and Worawan Hemchayart
The Participatory Development Process of a Problem-based Non-formal Learning to Enhance Restorative Conflict Resolution Skills for Juvenile in Slums(การพัฒนากระบวนการเรียนรู้นอกระบบโรงเรียนแบบมีส่วนร่วมโดยใช้ปัญหาเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างความสามารถด้านการจัดการความขัดแย้งเชิงสมานฉันท์ สำหรับเยาวชนในชุมชนแออัด)
Atchareya Thirasarichote and Weerachat Soopunyo