Abstract
The purpose of this research was to develop a conceptual framework of guardian parenting styles among a Hmong Hill Tribe group. The research methodology utilised in the present study included studying research papers related to parenting, format for raising lifestyle, culture, and parenting styles. The factors that were found to affect the parenting of the Hmong Hill Tribe Group. Data schemas were then developed to define elements for raising children in the context of parenting among Hmong Hill tribes. The conceptual framework findings can be categorised into four elements, including:1) Authoritative type in which children are free by the maturity and development of children;2) Authoritarian type in which children must follow strict rules; 3) Permissive type in which children do things according to their needs without rules being defined; and 4) Neglecting type in which there are omissions or where children?s needs are not met and very little attention is paid to them. Furthermore, a conceptual framework tool was developed to analyse the parent styles of the Hmong Hill Tribe group to raise children.(งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากรอบแนวคิดการวิเคราะห์แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองในกลุ่มชาวเขาเผ่าม้ง ระเบียบวิธีวิจัยครั้งนี้ใช้การศึกษาเอกสารงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการอบรมเลี้ยงดู รูปแบบการอบรมเลี้ยงดู วิถีชีวิตวัฒนธรรมและการลักษณะการเลี้ยงดู ปัจจัยที่ส่งผลต่อการอบรมเลี้ยงดูของชาวเขาเผ่าม้ง จากนั้นนำข้อมูลมากำหนดองค์ประกอบแบบแผนการอบรมเลี้ยงดูเด็ก พัฒนารูปแบบการอบรมเลี้ยงดูตามบริบทของชาวเขาเผ่าม้ง ผลการวิจัยสามารถสรุปเป็นกรอบแนวคิดในการวิจัยโดยแบ่งออกเป็น 4 แบบแผน ได้แก่ 1) แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูแบบเอาใจใส่ คือ การให้เด็กมีอิสระตามวุฒิภาวะและพัฒนาการของเด็ก2) แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูแบบควบคุม คือ การวางกฎระเบียบที่เคร่งครัดเพื่อให้เด็กปฏิบัติตาม3) แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูแบบตามใจ คือ การให้เด็กทำในสิ่งต่าง ๆ ตามความต้องการของเด็กโดยไม่มีการกำหนดกฎระเบียบ และ 4) แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูแบบทอดทิ้ง คือ การปล่อยปะละเลยหรือไม่ตอบสนองความต้องการของเด็กดูแลเอาใจใส่น้อยมาก ซึ่งเป็นแนวทางในการพัฒนาเครื่องมือในการวิเคราะห์แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองในกลุ่มชาวเขาเผ่าม้งต่อไป)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
389
Last Page
404
Recommended Citation
Leelerd, Apisit and Hemchayart, Worawan
(2020)
"Development of a Conceptual Framework for an Analysis of Guardian's Parenting Styles in Hmong Hill Tribe Group(การพัฒนากรอบแนวคิดการวิเคราะห์แบบแผนการอบรมเลี้ยงดูเด็กของผู้ปกครองในกลุ่มชาวเขาเผ่าม้ง),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
3, Article 23.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss3/23