•  
  •  
 

Abstract

This research study was designed to examine the influence of a digital backchannelon student agency in a lecture-based learning environment and to develop an instructionalsystem designed to assist instructors in increasing student engagement. The objectives of the study were to determine (1) the ways in which undergraduate students use a digital backchannel, (2) if using a digital backchannel affects agentic engagement, (3) whichfeatures of the digital backchannel affect agentic engagement, and (4) if a lecture system that utilizes a digital backchannel promotes agentic engagement. The study employed a mixed methodology design using a questionnaire to collect quantitative student profile dataand phenomenography to conduct a qualitative inquiry into participants? experience. The population for this study consisted of undergraduates at a private, International university located outside of Bangkok, Thailand. A total of 171 participants took part in this study, with ten students selected for a focus group through a non-probability, purposive sampling.Overall, the study found that (1) students readily use a digital backchannel to answer questions posed by the instructor, (2) through a digital backchannel, students have the opportunity to agentically engage in course content, (3) the digital backchannel feature of microblogging enhanced agentic engagement, and (4) the strategic use of a digitalbackchannel as part of a lecturing system can encourage student agentic engagement. Future research in this area could examine how a digital backchannel can increase agentic engagement in younger students.(การวิจัยครั้งนี้ออกแบบศึกษาอิทธิพลของดิจิทัลแบคแชนแนล ที่เอื้อต่อการเสริมสร้างความตั้งใจมุ่งมั่นในการเรียนของนักศึกษาที่เรียนจากสภาพแวดล้อมของการบรรยาย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หาแนวทางให้นักศึกษาใช้ดิจิทัลแบคแชนแนล 2) ใช้ดิจิทัลแบคแชนแนลเสริมสร้างความตั้งใจมุ่งมั่นของนักศึกษา 3) ศึกษาลักษณะดิจิทัลแบคแชนแนลที่มีอิทธิพลต่อการเสริมสร้างความตั้งใจมุ่งมั่นของนักศึกษา 4) ศึกษาผลของระบบการสอนแบบบรรยายที่ใช้ดิจิทัลแบคแชนแนลในการช่วยเพิ่มความตั้งใจมุ่งมั่นของนักศึกษาการวิจัยเป็นแบบประสมวิธี โดยใช้แบบสอบถามเก็บรวบรวมข้อมูลเชิงปริมาณและใช้การวิเคราะห์ปรากฏการณ์เป็นข้อมูลเชิงคุณภาพ ผู้เข้าร่วมการวิจัย ประกอบด้วย นักศึกษาปริญญาตรี มหาวิทยาลัยเอกชนนอกเขตกรุงเทพฯ ประเทศไทย จำนวน 171 คน และคัดเลือกนักศึกษาแบบเจาะจง จำนวน 10 คน เข้าร่วมการสนทนากลุ่ม ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษาใช้ดิจิทัลแบคแชนแนลตอบคำถามครูผู้สอนได้โดยสะดวก 2) ดิจิทัลแบคแชนแนล ช่วยให้นักศึกษามีความตั้งใจมุ่งมั่นในสาระที่เรียนมากขึ้น 3) ลักษณะดิจิทัลแบคแชนแนลที่ใช้มากและเพิ่มพูนความตั้งใจมุ่งมั่นของนักศึกษา คือ การแสดงความคิดเห็นที่กะทัดรัดชัดเจน (ไมโครบล็อก) 4) ระบบการสอนแบบบรรยายที่ใช้ดิจิทัลแบคแชนแนล ช่วยกระตุ้นความตั้งใจมุ่งมั่นของนักศึกษาในการเรียนมากขึ้น สำหรับอนาคต ผู้วิจัยสามารถศึกษาอิทธิพลดิจิทัลแบคแชนแนลที่มีต่อการเสริมสร้างความตั้งใจมุ่งมั่นในผู้เรียนที่อายุน้อยกว่าระดับอุดมศึกษา)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

274

Last Page

295

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.