Abstract
The purpose of this research was to study the effects of an activity package using online collaborative graphic organizers on project-based learning to enhance creativeproblem-solving ability in business and ethics of undergraduates. The sample was allocatedinto an experimental group and a control group of 27 and 34 participants respectively.Research instruments consisted of 1) a creative problem-solving ability in business and ethics test, 2) online collaborative graphic organizers, and 3) a Learning ManagementSystem: LMS. Findings were statistically analyzed using mean (Mean), standard deviation (SD), t-test, and ANCOVA. The result indicated that participants had been taught using the learning package with online collaborative graphic organizers and consisted of statistically significantdifferences rather than those who had not been taught at .05 level. The experimental grouphad the posttest score was higher than the pretest score at the .05 level of significance.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของชุดกิจกรรมที่ใช้ผังความคิดกราฟิกแบบร่วมมือออนไลน์ในการเรียน โดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรมของนักศึกษาปริญญาตรี คณะบริหารธุรกิจ มีตัวอย่าง คือ นักศึกษาระดับปริญญาตรีคณะบริหารธุรกิจ จำนวน 61 คน โดยแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 27 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน34 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ 1) แบบวัดความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรม 2) ผังความคิดกราฟิกแบบร่วมมือออนไลน์ 3) ระบบจัดการเรียนการสอนผ่านเครือข่ายออนไลน์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนผลการวิจัย พบว่า กลุ่มทดลองที่ใช้ชุดกิจกรรมที่ใช้ผังความคิดกราฟิกแบบร่วมมือออนไลน์ในการเรียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานมีคะแนนความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรมหลังเรียนแตกต่างจากกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และกลุ่มทดลองมีคะแนนความสามารถในการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรมเฉลี่ยหลังเรียนสูงขึ้นกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
228
Last Page
240
Recommended Citation
Chanyam, Phanisara and Suwannatthachote, Praweenya
(2020)
"Using an Activity Package with Online Collaborative Graphic Organizer in Project-based Learning Upon Creative Problem-solving Ability in Business and Ethics of Undergraduate Students(การใช้ผังความคิดกราฟิกแบบร่วมมือออนไลน์ในการเรียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานเพื่อเสริมสร้างการแก้ปัญหาอย่างสร้างสรรค์เชิงธุรกิจและจริยธรรมของนักศึกษาปริญญาตรี),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
3, Article 14.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss3/14