Abstract
The research aimed to: 1) analyze the essential competencies for vocationalcertificate teachers under Office of the Non-Formal and Informal Education; and 2) developthe training model and to assess the exit learning outcome in enhancing the essential competencies for vocational certificate teachers. The samples included 22 vocationalcertificate teachers under Office of the Non-Formal and Informal Education in Bangkok, Nonthaburi, Samutprakan, Samutsakhon and Chachoengsao. The results were as followed: 1) the essential competencies of vocational certificateteachers under Office of the Non-Formal and Informal Education composed of adult learningdesign, adult learning principle application, ICT for teaching preparation, instructional plan development and instructional media development; and 2) the developed training model emphasized on the determination of learning outcome based on needs of vocational certificate teachers. The model comprised of learning outcome, teaching process, teaching activity and evaluation. The implementation result of the model was proved effective in enhancing the essential competencies for vocational certificate teachers by consideration from test, development and application. The knowledge scores were reported a high differedsignificantly at 0.01 levels, while operational skills in an instructional plan development and instructional media development were reported as fair and good levels respectively. Application evaluated by vocational certificate teachers, supervisors and students were reported to be at good level.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์สมรรถนะจำเป็นสำหรับครูหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพ สำนักงาน กศน. (ครูปวช.กศน.) และ 2) พัฒนารูปแบบการฝึกอบรมและประเมินผลลัพธ์การเรียนรู้เพื่อเสริมสร้างสมรรถนะจำเป็นสำหรับครูปวช. กศน. ตัวอย่าง คือ ครูปวช. กศน. ในจังหวัดกรุงเทพมหานครนนทบุรี สมุทรปราการ สมุทรสาคร และฉะเชิงเทรา จำนวน 22 คน ผลการวิจัย พบว่า 1) สมรรถนะจำเป็นสำหรับครูปวช. กศน. ประกอบด้วย ความสามารถ 5 ด้าน ได้แก่ การออกแบบการเรียนรู้สำหรับผู้เรียนที่เป็นผู้ใหญ่ หลักการเรียนรู้สำหรับผู้เรียนที่เป็นผู้ใหญ่ การใช้เทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารในการแสวงหาข้อมูลเพื่อเตรียมเนื้อหา การจัดทำแผนจัดการเรียนรู้และการพัฒนาและใช้สื่อการเรียนรู้ และ 2) รูปแบบการฝึกอบรมที่พัฒนาขึ้นให้ความสำคัญกับการระบุผลลัพธ์การเรียนรู้ที่เชื่อมโยงสมรรถนะจำเป็นสำหรับครูปวช. กศน. รูปแบบการฝึกอบรมฯ ประกอบด้วยผลลัพธ์การเรียนรู้ กระบวนการเรียนรู้ หลักสูตรการเรียนรู้ กิจกรรมการเรียนรู้ และการประเมินผลการเรียนรู้ผลการใช้รูปแบบการฝึกอบรมฯ พบว่า สามารถเสริมสร้างสมรรถนะจำเป็นสำหรับครูปวช. กศน. ได้ซึ่งพิจารณาจากการทดสอบ การลงมือปฏิบัติ และการนำไปใช้จริง โดยมีระดับคะแนนเฉลี่ยด้านความรู้สูงขึ้น อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ด้านทักษะเชิงปฏิบัติการจัดทำชิ้นงาน แผนจัดการเรียนรู้ และสื่อการเรียนรู้ อยู่ในระดับปานกลางและดี ตามลำดับ การนำไปใช้จริงซึ่งประเมินผลโดยครูปวช. กศน.ผู้บังคับบัญชา และผู้เรียน อยู่ในระดับดี)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
197
Last Page
206
Recommended Citation
Chayanopparat, Piyanan and Charungkaittikul, Suwithda
(2020)
"Development of a Training Model based on Self-directed Learning and Outcome-based Learning Concepts to Enhance Essential Competencies for Vocational Certificate Teachers under Office of the Non-formal and Informal Education(การพัฒนารูปแบบการฝึกอบรมตามแนวคิดการเรียนรู้ด้วยการชี้นำตนเองและการใช้ผลลัพธ์เป็นฐานเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะจำเป็นสำหรับครูหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพ สำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
3, Article 12.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss3/12