•  
  •  
 

Abstract

The objectives of the research were 1) to study the conceptual framework of academic management, and 2) to analyze the current and desirable states of academic management of tutorial schools according to the concept of enhancing Thailand?s competitiveness in the global arena. A mixed method was used. The samples were comprised of 191 tutorial schools under the Office of the Private Education Commission. The respondents were tutorial school directors, teachers of Thai or foreign language, teachers of mathematics, and teachers of science. The research instruments consisted of data analysis and synthesis tables, data correction and appropriateness assessment, and a questionnaire. Using spss for windows to acquire the means, frequency, percentages and standard deviations, the findings were as follows: 1. The conceptual framework of academic management was composed of 2 frameworks 1) The framework of academic management comprising Curriculum Development, Learning Process Management and Measurement and Assessment. 2) The framework of enhancing Thailand?s competitiveness in the global arena, comprising 3 capacities (1) Reading Literacy (2) Mathematical Literacy and (3) Scientific Literacy. 2. The current state showed that the academic management was assessed at a moderate level in every aspect, though Measurement and Assessment was at the highest level, followed by Learning Process Management, and Curriculum Development, respectively. The desirable state showed that the requirement for academic management was at the high level, followed by Measurement and Assessment, learning Process Management, and Curriculum Development, respectively.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากรอบแนวคิดการบริหารวิชาการ และ 2) วิเคราะห์ สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารวิชาการ ของโรงเรียนกวดวิชาตามแนวคิดการยกระดับ ขีดความสามารถในการแข่งขันของประเทศไทยในเวทีโลก โดยใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน กลุ่มตัวอย่าง คือ โรงเรียนกวดวิชาที่จัดการเรียนรู้ในวิชาภาษาไทยหรือภาษาต่างประเทศ วิชาคณิตศาสตร์ วิชาวิทยาศาสตร์ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน จำนวน 191 โรง ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหาร สถานศึกษา ครูวิชาภาษาไทยหรือภาษาต่างประเทศ ครูวิชาคณิตศาสตร์ และครูวิชาวิทยาศาสตร์ เครื่องมือที่ ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ความถี่ และร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1) กรอบแนวคิดในการบริหารวิชาการที่พัฒนาขึ้น ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ การพัฒนาหลักสูตร การจัดกระบวนการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผล ซึ่งบูรณาการขีด ความสามารถในการแข่งขันของประเทศไทยในเวทีโลกใน 3 เรื่อง ได้แก่ การรู้เรื่องการอ่าน การรู้เรื่อง คณิตศาสตร์ และการรู้เรื่องวิทยาศาสตร์ 2) สภาพปัจจุบันในการบริหารวิชาการมีการปฏิบัติอยู่ในระดับ ปานกลางทุกด้าน โดยการวัดและประเมินผลมีค่าเฉลี่ยคะแนนสูงที่สุด ส่วนสภาพที่พึงประสงค์ มีความต้องการอยู่ในระดับมาก โดยการวัดและประเมินผลมีความต้องการระดับมากที่สุด)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

18

Last Page

33

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.