•  
  •  
 

Abstract

The objectives of this research were to study the level of academic administration and change management in schools under the the Office of Pathumthani PrimaryEducational Area Office 1. Informants were 320 principals and teachers of schools under the Office of Pathumthani Primary Educational Area Office 1. Questionnaire was used as research tool. Data were analyzed by using arithmetic mean, standard deviation,correlational coefficients, and the stepwise multiple regression analysis. The research findings were as follows: 1) Academic administration in schools under the Office of Patumthani Primary Educational Area Office 1 was at the highestlevel (M = 4.53) and the mean scores of each aspect was at a high level which wereresearch for educational quality improvement, measurement, evaluation and learning outcomes transferring, curriculum development, in-school quality assurance system development, educational supervision and learning process development, respectively. 2) The change management in academic administration in schools under the Office of Patumthani Primary Educational Area Office 1 was at the highest level (M = 4.51). The mean scores from highest to lowest were personnel aspect, technology aspect,cultural aspect, and structural aspect, respectively. 3) The academic administrationwas related to the change management in all aspects. The following change management aspects were structural, cultural, technology and personnel affected to academic administration (R2 = 0.606, F = 88.087, p-value = 0.000). Regression equation showing variance of academic administration in schools under the Office of PathumthaniEducational Service Area Office 1.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการบริหารงานวิชาการและการบริหารการเปลี่ยนแปลงทางการศึกษาในโรงเรียนสังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้บริหารและครู โรงเรียนสังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 จํานวน 320 คน เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน ผลการศึกษา พบว่า 1) การบริหารวิชาการในโรงเรียนสังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด (M= 4.53) ค่าเฉลี่ยคะแนนจากมากไปน้อยได้แก่ ด้านวิจัยเพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษา ด้านวัดประเมินผลและเทียบโอนผลการเรียน ด้านพัฒนาหลักสูตร ด้านพัฒนาระบบการประกันคุณภาพ ด้านการนิเทศการศึกษา และด้านการพัฒนากระบวนการเรียนรู้ 2) การบริหารการเปลี่ยนแปลงงานวิชาการในโรงเรียนสังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานีเขต 1 อยู่ในระดับมากที่สุด (M = 4.51) ค่าเฉลี่ยคะแนนจากมากไปน้อย ได้แก่ ด้านบุคลากร ด้านเทคโนโลยี ด้านวัฒนธรรม และด้านโครงสร้าง 3) การบริหารงานวิชาการในโรงเรียนสังกัดสํานักงานเขตการศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 มีความสัมพันธ์กับการบริหารการเปลี่ยนแปลงในด้านโครงสร้าง ด้านวัฒนธรรม ด้านเทคโนโลยี และด้านบุคลากร (R2 = 0.606, F = 88.087, p-value = 0.000))

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

164

Last Page

175

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.