Abstract
This paper proposes a technique called the Visualization System using Positive Reinforcement Theory (VSPR) to develop problem-solving skills and self-esteem inyoung college-educated farmers. The research comprised four major steps (1) interviews with10 faculty members from university Agricultural departments to identify current problems in the classroom, as well as 432 undergraduate students from Agricultural departmentsin order to generate opinions, suggestions and requirements with regard to development of VSPR software, (2) development of VSRP prototype software, (3) testing VSRP prototype software with undergraduate students from university Agricultural departments, and(4) interviews with experts in order to solicit opinions and suggestions about VSPR andthe prototype software. The resulting VSPR prototype software consists of four elements:(1) system structure, (2) content, (3) visualization technique, and (4) evaluation, as wellas four steps: (1) suggestions, (2) presentation of problem scenario, (3) problem-solving activities and (4) summary. The t-test results of the VSPR prototype software showedsignificant improvement with regard to problem-solving skills and self-esteem in undergraduate students from university Agricultural departments at 0.01 and 0.01 consecutively.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบวิชวลไลเซชันตามทฤษฎีการเสริมแรงทางบวก (VSPR) เพื่อพัฒนาทักษะการคิดแก้ปัญหาและส่งเสริมความภาคภูมิใจในตนเองของเกษตรกรรุ่นใหม่ โดยมีวิธีดําเนินการวิจัย 4 ระยะ คือ (1) ศึกษาสภาพปัญหาการเรียนการสอนจากคณาจารย์ด้านเกษตรศาสตร์ 10 ท่าน และศึกษาความพร้อมและความต้องการในการเรียนรู้ของนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาตรีสาขาเกษตร 432 คน เพื่อนําไปใช้ในการพัฒนาต้นแบบซอฟต์แวร์ (2) พัฒนาต้นแบบซอฟต์แวร์ (3) ทดลองใช้กับกลุ่มตัวอย่างนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาตรีสาขาเกษตร และ (4) ศึกษาความคิดเห็นจากผู้เชี่ยวชาญเกี่ยวกับ VSPR และต้นแบบซอฟต์แวร์ ผลการวิจัย พบว่า ต้นแบบซอฟต์แวร์ระบบวิชวลไลเซชันตามทฤษฎีการเสริมแรงทางบวก ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบ ได้แก่ (1) โครงสร้างระบบ (2) เนื้อหา (3) เทคนิควิชวลไลเซชัน และ (4) ประเมินผล และมีขั้นตอนหลัก 4 ขั้น ได้แก่ (1) ขั้นคําแนะนํา (2) ขั้นเสนอสถานการณ์ปัญหา (3) ขั้นกิจกรรมการแก้ปัญหา (4) ขั้นสรุปผล และจากผลการทดลองโดยใช้ค่า t-testพบว่า นิสิตนักศึกษาระดับปริญญาตรีสาขาเกษตรมีทักษะการคิดแก้ปัญหาและความภาคภูมิใจในตนเองสูงขึ้นอย่างมีนัยสําคัญที่ 0.01 และ 0.01 ตามลําดับ)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
65
Last Page
85
Recommended Citation
Kittisuban, Kanjanida and Khlaisang, Jintavee
(2019)
"A Visualization System using Positive Reinforcement Theory to Develop Problem-Solving Skills and Self-Esteem in Young College-Educated Farmers(ระบบวิชวลไลเซชันตามทฤษฎีการเสริมแรงทางบวก เพื่อพัฒนาทักษะการคิดแก้ปัญหาและส่งเสริมความภาคภูมิใจในตนเองของเกษตรกรรุ่นใหม่),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
4, Article 4.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss4/4