•  
  •  
 

Abstract

This study aimed to explore out-of-class English language listening activities and to study the process of out-of-class English language listening activities of lowersecondary students. The samples of this study were 140 ninth-grade students obtained from a calculation using the formula of Raosoft (2004). Two out of five schools under the office of secondary education area 42 and were selected by convenience sampling method. The research instruments were the questionnaires and the interview. The findings revealed that three out-of-class English language listening activities, including listening to English songs, watching English movies, and watching English TV programs, were mostly used in aspects of the frequency and the duration of the use. When multiple comparisons between frequency and duration of activity use were carried out, the results showedthat the use of out-of-class English language listening activities of the high proficiencygroup and the low proficiency group students were significantly different at the significance level .05. The findings showed that students mostly used their mobile phone devices to do the activities outside the classroom. Students of the high proficiency and low proficiency groups were different in their use of the activities as well as in the solutions to the listening problems outside the classroom.(งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการทํากิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนด้านการฟังของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น และเพื่อศึกษาวิธีการทํากิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนด้านการฟังของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนต้น ตัวอย่างการวิจัยนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จํานวน 140 คน โดยใช้สูตรของโปรแกรมคํานวณ Raosoft (2004) สุ่มตัวอย่างได้เป็น 2 ใน 5 โรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษ สังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 42 จังหวัดนครสวรรค์ โดยเลือกโรงเรียนแบบตามสะดวก เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูล คือ แบบสํารวจและการสัมภาษณ์ ผลการวิจัยพบว่า กิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนด้านการฟังที่นิยมบ่อยครั้งมาก โดยมีความถี่ และระยะเวลาในการทํากิจกรรมมากสุด 3 อันดับแรก คือ การฟังเพลงภาษาอังกฤษ การดูภาพยนตร์ภาษาอังกฤษ และการดูรายการภาษาอังกฤษ ตามลําดับ เมื่อเปรียบเทียบรายกลุ่มในมิติความถี่ และระยะเวลาของการทํากิจกรรม พบว่า นักเรียนกลุ่มสูง กลาง และตํ่า มีความแตกต่างในการทํากิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนด้านการฟังอย่างมีนัยสําคัญระดับที่ .05 นอกจากนี้พบว่า นักเรียนนิยมใช้โทรศัพท์เป็นเครื่องมือในการทํากิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนมากที่สุด และนักเรียนกลุ่มสูงกับกลุ่มตํ่ามีลักษณะการทํากิจกรรม รวมถึงวิธีการแก้ปัญหาที่พบขณะทํากิจกรรมภาษาอังกฤษนอกห้องเรียนที่แตกต่างกัน)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

38

Last Page

64

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.