Abstract
This study aimed to develop excellent achievement in motivation forundergraduate students by using Buddhist group counseling and to study participants? experiences that occurred during participation in Buddhist group counseling. The sample consisted of 8 undergraduate students from the Faculty of Humanities and SocialSciences, Rajabhat University, selected by purposive sampling. The instruments in this study were (1) Buddhist Group Counseling Plan, (2) the Excellent Achievement Motivation Test Based on Buddhism, and (3) the structured-interview questions for participants? experience in the group counseling. Data were analyzed by using Average, Standard Deviation, Wilcoxon signed rank test, and Typological Analysis. The results indicated thatthe participants had higher post-test scores of the Excellent Motivation Test Based on Buddhism literacy than the pre-test by 05. Moreover, the participants reflected that the Buddhist group counseling process can push them to understand the differences between artificial achievement motivation (Mana), and excellent achievement motivation (Chanta). And they became aware and understood the importance of excellent achievement motivation.(การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแรงจูงใจใฝ่ความเป็นเลิศของนักศึกษาด้วยการปรึกษาแบบกลุ่มตามแนวพุทธศาสตร์และเพื่อศึกษาประสบการณ์ที่เกิดขึ้นจากการเข้าร่วมการปรึกษาแบบกลุ่มตามแนวพุทธศาสตร์ กลุ่มทดลอง คือ นักศึกษาปริญญาตรี คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏแห่งหนึ่งจํานวน 8 คน ซึ่งได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ (1) แผนการปรึกษาแบบกลุ่มตามแนวพุทธศาสตร์ (2) แบบวัดแรงจูงใจใฝ่ความเป็นเลิศตามแนวพุทธศาสตร์ และ (3) คําถามแบบมีโครงสร้างในการศึกษาประสบการณ์การปรึกษาแบบกลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบ Wilcoxon signed rank test และการวิเคราะห์จําแนกชนิดข้อมูล ผลการวิจัยพบว่า หลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยคะแนนสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 กลุ่มทดลองสะท้อนความคิดว่า สามารถแยกความแตกต่างระหว่างแรงจูงใจเทียม (มานะ) และแรงจูงใจแท้ (ฉันทะ) ได้ นอกจากนี้ กลุ่มทดลองเกิดความตระหนักและเล็งเห็นความสําคัญของการมีแรงจูงใจใฝ่ความเป็นเลิศอย่างแท้จริง)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
445
Last Page
464
Recommended Citation
Somanandana, Varangkana and Yamwong, Phaisarn
(2019)
"The Effect of Buddhist Group Counseling to Develop the Excellent Achievement Motivation for Undergraduate Students( ผลของการปรึกษาแบบกลุ่มตามแนวพุทธศาสตร์ต่อการพัฒนาแรงจูงใจใฝ่ความเป็นเลิศของนักศึกษาระดับปริญญาตรี),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
4, Article 24.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss4/24