Abstract
This research aimed to 1) compare the average score of pre-test and post-testof students by learning achievement and the ability to create health innovation media of the experimental group students; 2) compare the average score of post-test of students by learning achievement and the ability to create health innovation media after the experiment. The sample were 66 tenth grade students of Bang Phae Pathom Pittaya School, 33 students learnt through the health education learning management using Productivity-based Instructional Model and other 33 students learnt through thenormal health education. The research instruments consist of cognitive, affective and psychomotor achievement test, and the capability measurement on creating health innovation media. The data analyses used were the average score, the standard deviation, and the difference of mean scores would be tested by ?t? score.The results showed that 1) the mean scores of post-testof the leaningachievement of knowledge-based, attitude-based, practice-based of learningachievement test and the capability measurement on creating health innovation media of the experimental group students are significantly higher than Pre-Test scores of the experiment at .05; 2) the mean scores of Post-Test of the leaning achievement of knowledge-based, attitude-based, practice-based of learning achievement test and the capability measurement on creating health innovation media of the experimental group students are significantly higher than the control group at .05 level.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพก่อนและหลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลอง 2) เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพหลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลอง ตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จํานวน 66 คน โรงเรียนบางแพปฐมพิทยาคม แบ่งเป็นนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้วิชาสุขศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนเชิงผลิตภาพ จํานวน 33 คน และนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้วิชาสุขศึกษาแบบปกติ จํานวน 33 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านความรู้ เจตคติ การปฏิบัติ และแบบวัดความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของคะแนนด้วยค่า ?ที?ผลการวิจัยพบว่า 1) ค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านความรู้ เจตคติ การปฏิบัติ และความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพหลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้านความรู้เจตคติ การปฏิบัติ และแบบวัดความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพหลังการทดลองของนักเรียนกลุ่มทดลองสูงกว่านักเรียนกลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสําคัญทางสถิติที่ระดับ .05)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
429
Last Page
444
Recommended Citation
Changkeaw, Wachiravit and Sarayuthpitak, Jintana
(2019)
"Effects of Health Education Learning Mamagement Using Pprductivity-Based Instructional Model on Learning Achivement and Ability to Create Health Innovation Media of Tenth Grade Students(ผลการจัดการเรียนรู้วิชาสุขศึกษาโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนเชิงผลิตภาพที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความสามารถในการสร้างสื่อนวัตกรรมทางสุขภาพของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 4),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
4, Article 23.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss4/23