Abstract
Selling photo online or stock photography is one of the way to earn income indigital age. To sell photo online, sellers have to prepare many things which they can alsolearn from various online media. Another learning channel is from the community of sellerswho sharing the same purpose, forming the group with an aim to exchange opinions, experiences, to suggest new ideas as well as to resolves issues arising out of selling photo online. This group is known as the community of practice. With technologies and devicesfor communication between sellers worldwide, sellers have become a part of the community of practice where they can learn the sale techniques interact continuously.The learning process have eventually become a lifelong learning process amongmembers of the community of practice since the demand of buyers regarding purpose of using photos is likely to change periodically. On the other hand, the photography equipment and techniques are also developed constantly. The procedures of selling photo online are depended on each agent.In conclusion, the composition of selling photo online consists of 6 elements namely(1) Contributor, (2) Photography equipment, (3) Photo, (4) Contributor identity document,(5) Information technology equipment, and (6) Bank account. The procedures of selling photos online consist of 7 steps as follows (1) Sign up, (2) Uploading photos, (3) Insertdescription and keyword for the photo, (4) Awaiting photo verification, (5) Confirming identity, (6) Filling up tax detail, and (7) Filling up payment detail.(การขายภาพออนไลน์เป็นการหารายได้อีกรูปแบบหนึ่งในยุคดิจิทัล ซึ่งมีหลายสิ่งที่ต้องเตรียมตัวและสามารถเรียนรู้ได้จากสื่อออนไลน์ต่าง ๆ หรือจากการรวมกลุ่มกันของคนขายภาพ ที่ร่วมกันแลกเปลี่ยน ความคิดเห็น แลกเปลี่ยนประสบการณ์ นําเสนอแนวคิดต่าง ๆ รวมถึงการช่วยกันแก้ไขปัญหาต่าง ๆ ที่เกิดขึ้นในการขายภาพออนไลน์ โดยมีจุดประสงค์เดียวกัน จนเกิดเป็นชุมชนนักปฏิบัติออนไลน์ ผ่านการใช้เทคโนโลยีและเครื่องมือต่าง ๆ ในการติดต่อสื่อสารกันระหว่างคนขายภาพทั่วโลก และทําให้คนขายภาพที่เข้ามาเป็นส่วนหนึ่งของชุมชนนักปฏิบัติออนไลน์ในการขายภาพได้เรียนรู้และมีปฏิสัมพันธ์อย่างต่อเนื่อง จนเกิดเป็น การเรียนรู้ตลอดชีวิตในชุมชนนักปฏิบัติออนไลน์ของคนขายภาพ เนื่องจากความต้องการของการใช้ภาพมีแนวโน้มที่จะเปลี่ยนไปตามยุคสมัย รวมถึงอุปกรณ์และเทคนิคในการถ่ายภาพที่มีการพัฒนาอย่างต่อเนื่อง รูปแบบของการขายภาพออนไลน์จะขึ้นอยู่กับแต่ละตัวแทนของการขายภาพว่ามีแนวทางอย่างไร แต่โดยสรุปแล้ว องค์ประกอบของการขายภาพออนไลน์มี 6 องค์ประกอบ คือ (1) คนขายภาพ (2) อุปกรณ์ถ่ายภาพ (3) ภาพถ่าย (4) เอกสารยืนยันตัวตน (5) อุปกรณ์เทคโนโลยีสารสนเทศ (6) บัญชีธนาคารและมีขั้นตอนในการขายภาพออนไลน์ 7 ขั้นตอน ดังนี้ (1) สมัคร (2) อัพโหลดรูปภาพ (3) ใส่คําอธิบายและคําสําคัญของภาพ (4) รอการตรวจสอบภาพ (5) ยืนยันตัวตน (6) กรอกภาษี และ (7) ระบุข้อมูลการจ่ายเงิน)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
268
Last Page
288
Recommended Citation
Nonthamand, Narin
(2019)
"Selling an Online Photo or Stock Photography and the Lifelong Learning in an Online Community of Practice(การขายภาพออนไลน์กับการเรียนรู้ตลอดชีวิตในชุมชนนักปฏิบัติออนไลน์),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
4, Article 15.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss4/15