•  
  •  
 

Abstract

The purpose of this research was to develop a conceptual framework foran organizational provision with an integration task-based approach for English vocabulary understanding among kindergarteners. The research procedures consisted of reviewing relevant approaches, theories and empirical studies including an organizational provision for kindergarteners and teaching English to young learners with a task-based approachfor understanding vocabulary among kindergarteners and former empirical studies. Theresearch findings illustrate a conceptual framework that combines three steps of theinstruction: 1) opening experience: recalling kindergartener?s prior knowledge aboutvocabulary by talking or playing a game; 2) expanding on previous experience:introducing new knowledge and encouraging kindergarteners to do English vocabularytasks; and 3) summarizing: concluding the concepts of units and vocabulary by asking questions. The evaluation items for English vocabulary understanding consisted of 1) connecting pictures or objects with English vocabulary (listening), and 2) connectingEnglish vocabulary with pictures or objects (speaking). The developed conceptualframework will be implemented based on the effects of the organizational provision with an integration task-based approach for English vocabulary understanding among kindergarteners in schools under the Department of Education Bangkok Metropolitan Administration.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากรอบแนวคิดกระบวนการการจัดประสบการณ์โดยบูรณาการแนวการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติที่มีต่อความเข้าใจคําศัพท์ภาษาอังกฤษของเด็กอนุบาล โดยมีระเบียบวิธีวิจัยประกอบด้วยการทบทวนแนวคิด ทฤษฎี และงานวิจัยที่เกี่ยวข้องกับการจัดประสบการณ์การเรียนรู้สําหรับเด็กอนุบาล การสอนภาษาอังกฤษสําหรับเด็กอนุบาล การสอนแบบเน้นงานปฏิบัติ ความเข้าใจคําศัพท์ภาษาอังกฤษ ทั้งนี้ผลการวิจัยสามารถสรุปเป็นกรอบแนวคิดในการวิจัยซึ่งประกอบด้วย ขั้นตอนการจัดประสบการณ์โดยบูรณาการแนวการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติ 3 ขั้น คือ 1) เป็ดประสบการณ์: การทบทวนความรู้เดิมเกี่ยวกับคําศัพท์ภาษาอังกฤษและหน่วยการเรียนรู้ผ่านการพูดคุย หรือการเล่นเกม2) ขยายประสบการณ์: การแนะนําคําศัพท์ใหม่จากหน่วยการเรียนรู้ด้วยการเล่านิทานพร้อมให้เด็กลงมือปฏิบัติกิจกรรมที่เกี่ยวข้องกับคําศัพท์ภาษาอังกฤษ และ 3) สรุป: การสรุปความรู้ด้วยการถามคําถามหรือสนทนาเกี่ยวกับคําศัพท์ภาษาอังกฤษจากหน่วยการเรียนรู้ที่ได้เรียนรู้ไป การประเมินผลความสามารถทางภาษาอังกฤษของเด็กอนุบาลใน 2 ด้าน คือ ด้านการเชื่อมโยงคําศัพท์ภาษาอังกฤษกับรูปภาพหรือวัตถุสิ่งของ (การฟัง) และด้านการเชื่อมโยงรูปภาพหรือวัตถุสิ่งของกับคําศัพท์ภาษาอังกฤษ (การพูด)ซึ่งกรอบแนวคิดที่ได้นําไปพัฒนาต่อในการดําเนินการวิจัยผลของการจัดประสบการณ์โดยบูรณาการแนวการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติที่มีต่อความเข้าใจคําศัพท์ภาษาอังกฤษของเด็กอนุบาลในโรงเรียนสังกัดสํานักการศึกษากรุงเทพมหานคร)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

228

Last Page

248

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.