Abstract
The purposes of this research were to study the components, identify, andevaluate the academic management model of the secondary school under the Office of Basic Education Commission to promote an analytic thinking ability development of learners. Populations were 2,287 secondary schools under the Office of the BasicEducation Commission from 42 areas. Informants were school directors or deputy director in academic affairs from 377 schools. Research tools were questionnaire, in-depthinterview, and model evaluation form. Regression analysis was used to analyze the data.The results showed that: 1) the components of an academic management ofthe secondary schools under the Office of Basic Education Commission to promoteanalytic thinking ability development of learners consisted of 6 major components:curriculum and curriculum implementation, education assurance, importance analysis, relational analysis, and principle analysis. 2) There were 3 academic managementmodels to promote an analytic thinking ability development of learners including the curriculum and its application model, the learning and teaching management model,and the education assurance model. These were sets of concepts, objectives, processes, and factors of success under processing framework of planning, operating, andfeedbacking in order to achieve an academic management for an analytic thinkingability development of learners. 3) In overview, academic management models wasaccurate, possible, and useful at the highest level.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาองค์ประกอบ กําหนดรูปแบบ และประเมินรูปแบบการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนมัธยมศึกษาเพื่อสนับสนุนการพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของผู้เรียน ประชากรที่ใช้ ได้แก่ โรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสํานักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน จาก 42 เขตพื้นที่การศึกษา รวมจํานวน 2,287 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูล ได้แก่ ผู้อํานวยการ หรือรองผู้อํานวยการกลุ่มงานบริหารวิชาการ จากโรงเรียน 377 โรง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถามองค์ประกอบ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก และแบบประเมินรูปแบบ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สมการถดถอยผลการวิจัย พบว่า 1) องค์ประกอบการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนมัธยมศึกษา เพื่อสนับสนุนการพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของผู้เรียน ประกอบด้วย 6 ด้าน ได้แก่ หลักสูตรและการนําหลักสูตรไปใช้ การจัดการเรียนการสอน การประกันคุณภาพการศึกษา การวิเคราะห์ความสําคัญ การวิเคราะห์ความสัมพันธ์ และการวิเคราะห์หลักการ 2) รูปแบบการบริหารงานวิชาการฯ ประกอบด้วย หลักสูตรและการนําไปใช้ การจัดการเรียนการสอน และการประกันคุณภาพการศึกษา เป็นการบริหารการเปลี่ยนแปลงภายใต้ภายใต้กรอบของการวางแผน การปฏิบัติการ และการสะท้อนผล ตามองค์ประกอบการบริหารงานวิชาการ โดยมีการกําหนดเกณฑ์การประกันคุณภาพภายในที่สอดคล้องกับการสนับสนุนให้ผู้เรียนเกิดการคิดวิเคราะห์จากสาระหลักสูตรท่องถิ่น และ 3) รูปแบบการบริหารงานวิชาการฯ มีความถูกต้อง ความเป็นไปได้ และความเป็นประโยชน์ ในระดับมากที่สุด)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
82
Last Page
97
Recommended Citation
Sasut, Kiatisak and Utairat, Weerawat
(2019)
"An Academic Management Model of the Secondary School under the Office of Basic Education Commission to Promote Analytical Thinking Ability Development of Learners(รูปแบบการบริหารงานวิชาการของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสํานักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน เพื่อสนับสนุนการพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของผู้เรียน),"
Journal of Education Studies: Vol. 47:
Iss.
3, Article 5.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol47/iss3/5