•  
  •  
 

Abstract

The purpose of this research was to develop the academic collaborationmanagement system of school-cluster campus network under the Secondary Education Service Area Office 42. The research method comprised three steps as follows: 1) studying the conditions of academic collaboration management of school-cluster campusnetwork under the Secondary Education Service Area Office 42 by surveying the opinions of 376 respondents; 2) constructing the academic collaboration management system by 17 experts through seminar conducting; and 3) experimenting the academic collaboration management system of school-cluster campus network. The tools used in the research were the 5 rating - scaled questionnaires. The data were analyzed by mean. The research results were as follows: 1) overall, the conditions of academic collaboration management of school-cluster campus network were average in actual implementation and high in desirable implementation; 2) the system of academic collaboration management of school-cluster campus network was managed by PDCA cycle and the constructed system was qualified at a high level; 3) the experiment results of academic collaboration management system found that, overall, the target group was satisfied with the system applied at a high level. (การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขต สังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 42 มี 3 ขั้นตอน คือ 1) การศึกษาสภาพการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขต สังกัดสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 42 ผู้ให้ข้อมูล จํานวน 376 คน 2) การสร้างระบบการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขตโดยใช้เทคนิคการสัมมนาผู้เชี่ยวชาญ จํานวน 17 คน และ3) การทดลองใช้ระบบการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขต เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าเฉลี่ยเลขคณิตผลการวิจัย พบว่า 1) สภาพการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขตมีสภาพการปฏิบัติงานที่เป็นจริงโดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลางและมีสภาพการปฏิบัติงานที่คาดหวังโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2) ระบบการจัดการความร่วมมือทางวิชาการของสถานศึกษาในเครือข่ายสหวิทยาเขต ดําเนินการความร่วมมือทางวิชาการโดยการจัดการด้วยวงจรคุณภาพ (PDCA)มีคุณภาพในระดับมาก 3) ผลการทดลองใช้ระบบการจัดการความร่วมมือทางวิชาการ ด้านการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา พบว่า กลุ่มผู้ทดลองใช้ระบบมีความพึงพอใจต่อการนําระบบไปใช้ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

339

Last Page

360

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.