•  
  •  
 

Article Title

Analysis of Students’ Learning Happiness

Authors

Author #1

Abstract

The purposes of this research were to 1) analyze the ?learning happiness? of students studying at the Faculty of Education, Valaya Alongkorn Rajabhat University under Royal Patronage, and 2) compare the students? learning happiness by gender, major and grade level. Samples were 250 students randomized by stratified - random sampling. The research instrument was a survey which used a 5-point scale. Data were analyzed by descriptive statistics including frequency, percentage, means, and standard deviation, as well as by inferential statistical methods, including t-test, and F-test for one?way ANOVA. The research findings are as follows: 1) The learning happiness of students studying in the Faculty of Education, Valaya Alongkorn Rajabhat University under Royal Patronage was found, overall, to be at the high level, and 2) No difference was found in the students? learning happiness when considered by gender, major, or grade level. (การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์ความสุขในการเรียนรู้ของนักศึกษาคณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ และ 2) เปรียบเทียบความสุขในการเรียนรู้ของนักศึกษา คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ จำแนกตามเพศ กลุ่มสาขาวิชาที่เรียน และชั้นปี กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาจำนวน 250 คน โดยใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นแบบสอบถามชนิดมาตรประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงบรรยาย ได้แก่ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ใช้สถิติเชิงสรุปอ้างอิง ได้แก่ t-test และ F-test ด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัย พบว่า 1) นักศึกษาคณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ มีระดับความสุขในการเรียนรู้โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก (M = 3.88, SD = 0.50) และ 2) ความสุขในการเรียนรู้ของนักศึกษาไม่แตกต่างกันตามเพศ กลุ่มสาขาวิชา และ ชั้นปี)