•  
  •  
 

Article Title

A Study of the Management of Private Vocational Education Institutions Based on the Concepts of Parental Involvement and Enterprises Needs(การศึกษาสภาพการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชนตามแนวคิดการมีส่วนร่วมของพ่อแม่ผู้ปกครอง และความต้องการของสถานประกอบการ)

Authors

Author #1

Abstract

The research objectives of this study were: 1) to study the conceptual framework of management for private vocational education institutions based on the concept of parentalinvolvement and enterprise needs, and 2) to study the current and desirable states of management for private vocational education institutions based on the concept of parentalinvolvement. The research applied a mixed method research design. The samples were 143 private vocational education institutions. The instruments used in this research were questionnaires and an evaluation form. The data were analyzed by percentage, mean and standard deviation. The results showed that the conceptual framework management for privatevocational education institutions based on the concepts of parental involvement and enterprise needs consisted of two major and four minor aspects of vocational education institution management, three patterns of parental involvement, and three aspects of enterprise needs. The current state of academic administration with regard to managementof private vocational education institutions based on the concepts of parental involvementand enterprise needs was found to be at the moderate level, and the student affairs was at the high level, while the desirable state of academic administration and student affairs were at the high level.(การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากรอบแนวคิดการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชนตามแนวคิดการมีส่วนร่วมของพ่อแม่ ผู้ปกครอง และความต้องการของสถานประกอบการ และ 2) ศึกษาสภาพปัจจุบัน และสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชนตามแนวคิดการมีส่วนร่วมของพ่อแม่ ผู้ปกครอง และความต้องการของสถานประกอบการ ดำเนินการวิจัยโดยใช้วิธีแบบผสมผสาน เก็บข้อมูลจากสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชน จำนวน 143 แห่ง ผู้ให้ข้อมูล คือ ผู้บริหาร อาจารย์ และนักเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม แบบประเมิน สถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการวิจัยในครั้งนี้ พบว่า กรอบแนวคิดการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชนตามแนวคิดการมีส่วนร่วมของพ่อแม่ ผู้ปกครอง และความต้องการของสถานประกอบการ ประกอบด้วยการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาด้านหลัก 2 ด้าน และด้านย่อย 4 ด้าน การมีส่วนร่วมของพ่อแม่ ผู้ปกครอง 3 รูปแบบและ ความต้องการของสถานประกอบการ 3 ด้านและสภาพปัจจุบันของการบริหารสถานศึกษาอาชีวศึกษาเอกชนตามแนวคิดการมีส่วนร่วมของพ่อแม่ ผู้ปกครอง และความต้องการของสถานประกอบการด้านบริหารวิชาการอยู่ในระดับปานกลาง ด้านบริหารกิจการนักเรียนอยู่ในระดับมาก และสภาพที่พึงประสงค์ด้านการบริหารวิชาการและด้านบริหารกิจการนักเรียน อยู่ในระดับมาก)