Article Title
Young Children as Digital Citizens: Opportunity or Risk(เด็กปฐมวัยกับการเป็นพลเมืองดิจิทัล: โอกาสหรือความเสี่ยง)
Abstract
Young children are in the stage of rapid human development. In this era continuouslydriven by the information technology, young children need to possess the 21st Century skills which provide them with the opportunity for growing up as digital citizens who are capable of seeing through tricks of the media that cover several diversified dimensions of technological changes. This particular paper features the elements regarding Thai children?scurrent trends in digital media usage behaviors, the value of being digital citizens as well as the factors and risks related to the digital era influencing their growth and development. This includes providing young children with opportunities for being developed as digital citizens, through the underlying mechanisms which drive them to acquire digital citizenshipskills, i.e. parents and early childhood teachers who act as their role models and possess cooperation skills which promote the suitable learning environment for development and learning of young children. Such factors can lead to reduction of the risks which may occur to the children and further develop their digital citizenship skills which are collectively called ?Digital Intelligence?.(เด็กปฐมวัยอยู่ในช่วงวัยที่มีการพัฒนาอย่างรวดเร็วในยุคที่มีการขับเคลื่อนด้านเทคโนโลยีสารสนเทศอย่างไม่หยุดนิ่ง เด็กวัยนี้จึงจำเป็นต้องมีทักษะในศตวรรษที่ 21 เพื่อสร้างโอกาสสำคัญในการเติบโตเป็นพลเมืองที่มีความสามารถในการรู้เท่าทันสื่อภายใต้มิติแห่งความหลากหลายด้านสื่อเทคโนโลยีซึ่งบทความฉบับนี้ได้นำเสนอองค์ประกอบเกี่ยวกับสภาพการณ์ในปัจจุบันของการใช้สื่อดิจิทัลของเด็กไทย คุณค่าของการเป็นพลเมืองดิจิทัลที่มีต่อเด็กปฐมวัย ปัจจัยและความเสี่ยงในยุคดิจิทัลที่มีอิทธิพลต่อพัฒนาการเด็กปฐมวัย รวมถึงการสร้างโอกาสให้แก่เด็กปฐมวัยสู่การเป็นพลเมืองในยุคดิจิทัล โดยมีครูและผู้ปกครองเป็นกลไกสำคัญในการพัฒนาเด็กอย่างมีคุณภาพ ผ่านบทบาทการเป็นแบบอย่างที่ดี มีความสามารถในการคัดกรองสื่อที่มีคุณภาพ และมีทักษะในการประสานความร่วมมือเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ที่เหมาะสมกับพัฒนาการและการเรียนรู้ของเด็กปฐมวัย เพื่อลดความเสี่ยงที่อาจจะเกิดขึ้นกับตัวเด็ก พัฒนาไปสู่การเกิดทักษะการเป็นพลเมืองดิจิทัล หรือที่เรียกว่า ?ความฉลาดทางดิจิทัล?)