Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ปัจจัยด้านคุณภาพที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์
Year (A.D.)
2019
Document Type
Thesis
First Advisor
Tepprasit Gulthawatvichai
Faculty/College
Faculty of Sports Science (คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา)
Degree Name
Master of Science
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Sports Science
DOI
10.58837/CHULA.THE.2019.508
Abstract
The study aims to explore how the different quality dimensions affect the social media users’ satisfaction and to study quality factors that influence user satisfaction of FA Thailand Facebook fan page followers. The research was designed as quantitative study. Non-Probability Sampling (Accidental or Haphazard Sampling) was used in this study. The sample of this research is 400 who were FA Thailand Facebook fan page follower. The majority of them were male, which accounted for 332 persons and 68 respondents were female. We used a web survey tool and online surveys were created as web forms with a database to store the answers and statistical software to provide analytics. Most respondents for 196 of them were between 26 – 33 years old. The results showed that the service quality of FA Thailand Facebook fan page was perceived as “Agree” (X̄ = 3.59), the information quality of FA Thailand Facebook fan page was perceived as “general” (X̄ = 3.40) and the system quality of FA Thailand Facebook fan page was perceived as “general” (X̄ = 3.42). The results showed that information quality has the strongest influence on user satisfaction toward the use of FA Thailand Facebook fan page, followed by service quality and system quality respectively, with statistical significance at the level of 0.05.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยด้านคุณภาพที่มีอิทธิพลต่อความพึงพอใจของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์ เก็บรวบรวมข้อมูลในการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) ผู้วิจัยใช้วิธีการเลือกตัวอย่างโดยไม่ใช้ความน่าจะเป็น (Non-Probability Sampling) ใช้การเลือกตัวอย่างแบบบังเอิญ (Haphazard or Accidental Sampling) ด้วยวิธีการแจกแบบสอบถามออนไลน์ (Online Questionnaire) กับกลุ่มตัวอย่างคือผู้ติดตามแฟนบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์ จำนวน 400 คน การประมวลผลข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปทางสถิติวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและเชิงอนุมาน ผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างเป็นเพศชาย จำนวน 332 คน และเพศหญิง จำนวน 68 คน ส่วนใหญ่มีอายุอยู่ในช่วง 26 – 33 ปี มีการติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์ เมื่อพิจารณาผลความพึงพอใจของผู้ติดตามแฟนบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์ พบว่า ด้านคุณภาพการบริการ (Service Quality) มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก (X̄ = 3.59) ด้านคุณภาพข้อมูล (Information quality) มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง (X̄ = 3.40) ด้านคุณภาพระบบ (System Quality) มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง (X̄ = 3.42) ส่วนผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ปัจจัยด้านคุณภาพการบริการ (Service Quality) คุณภาพข้อมูล (Information quality) และคุณภาพระบบ (Service Quality) ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้ติดตามเฟซบุ๊กแฟนเพจสมาคมกีฬาฟุตบอลแห่งประเทศไทย ในพระบรมราชูปถัมภ์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Intharaprasit, Unyarat, "Quality factors that influence satisfaction of the football association of Thailand under patronage of his majesty the king facebook fanpage followers" (2019). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8884.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8884