Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Graphic design for gift wrapping supplies by using the communication concept of language of flower (floriography)
Year (A.D.)
2022
Document Type
Independent Study
First Advisor
ปวินท์ บุนนาค
Faculty/College
Faculty of Fine and Applied Arts (คณะศิลปกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Creative Arts (ภาควิชานฤมิตศิลป์)
Degree Name
ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นฤมิตศิลป์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2022.224
Abstract
งานวิจัยการออกแบบเรขศิลป์สำหรับวัสดุห่อของขวัญโดยใช้แนวคิดการสื่อความหมายของภาษาดอกไม้ (ฟลอริโอกราฟี) มีวัตถุประสงค์เพื่อหากลยุทธ์และแนวทางการออกแบบเรขศิลป์ โดยใช้แนวคิดการสื่อความหมายของภาษาดอกไม้ (ฟลอริโอกราฟี) ขั้นตอนและวิธีดำเนินการวิจัย โดยการรวบรวมข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลภาษาดอกไม้และธุรกิจวัสดุห่อของขวัญจากบทความ ดิจิทัลแพลตฟอร์ม งานวิจัย และสื่ออินเทอร์เน็ต โดยนำข้อมูลจากการวิเคราะห์มาสร้างแบบสอบถาม เพื่อสัมภาษณ์กลุ่มเป้าหมาย และสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญทางด้านการออกแบบ ทำให้ได้ข้อมูลที่นำมาใช้ในการออกแบบต่อไป สรุปผลวิจัยพบว่า 1.) สารที่ต้องการจะสื่อ คือ Hidden Flower (ความลับที่ซ่อนอยู่ในดอกไม้) และบุคลิกภาพของงานที่เหมาะสม คือ ดึงดูดใจ ขี้เล่น และมีเสน่ห์ 2.)แนวทางการออกแบบเรขศิลป์ที่เหมาะสม ใช้การวาดแบบ Hand drawn, ตัวอักษรใช้แบบ Calligraphy Mix และใช้โทนสีจากบุคลิกภาพของงานคือ สีม่วง สีชมพู และสีเหลือง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The research on graphic design for gift wrapping supplies by using the communication concept of language of flower (Floriography). This research aims to find brand strategies and graphic design guidelines of gift wrapping supplies by using the communication concept of language of flower. The research methodologies based on the researcher collected the information and analyzed about floriography meaning and gift wrapping supplies business from articles, digital platforms, research and internet media. In addition, bring the data to create a questionnaire to interview the target group and interview experts of graphic design to obtain the information used in further design. The results of the research revealed that 1.) The graphic design concept of graphic design is ‘Hidden Flower’ and personality from three keywords: Seductive, Playful, Charming. 2.) The graphic design guidelines are hand drawn illustrations, Calligraphy Mix style, and the colors from personality are purple, pink and yellow.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เทพคุ้มกัน, เทพธิดา, "การออกแบบเรขศิลป์สำหรับวัสดุห่อของขวัญ โดยใช้แนวคิดการสื่อความหมายของภาษาดอกไม้ (ฟลอริโอกราฟี)" (2022). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8306.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8306