Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
อิทธิพลของการรับรู้คุณค่า ความผูกพันของผู้ใช้ และอารมณ์ ต่อความตั้งใจในการใช้งานของผู้ใช้ติ๊กต็อกชาวไทย
Year (A.D.)
2022
Document Type
Independent Study
First Advisor
Papaporn Chaihanchanchai
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.IS.2022.57
Abstract
The objectives of this research were to explore perceived value, user engagement, emotions, and usage intention of Thai TikTok users, as well as to investigate the influence of perceived value, user engagement, and emotions on TikTok usage intention. An online survey was employed to collect data from 289 participants who were TikTok users, aged between 18-38 years old. The findings showed that the respondents had high perceived value (M = 4.01), high engagement (M = 3.78), emotions (M = 3.75), and high usage intention (M = 3.97) towards TikTok. Furthermore, the results of the multiple regression analysis depicted that perceived value, user engagement, and emotions could together influence TikTok usage intention at 61% (R2 = 0.61). Among the three predictors, user engagement had the highest influence on usage intention (b = 0.39), followed by emotions (b = 0.27) and perceived value (b = 0.17).
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจการรับรู้คุณค่า ความผูกพันของผู้ใช้ อารมณ์ และความตั้งใจในการใช้งานของผู้ใช้ติ๊กต็อกชาวไทย รวมทั้งเพื่อสำรวจอิทธิพลของการรับรู้คุณค่า ความผูกพันของผู้ใช้ และอารมณ์ ต่อความตั้งใจในการใช้งานของผู้ใช้ติ๊กต็อกชาวไทย โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงสำรวจแบบออนไลน์ และทำการเก็บรวบรวมข้อมูลกับกลุ่มตัวอย่างจำนวน 289 คน ซึ่งเป็นผู้ใช้งานติ๊กต็อก ที่มีอายุระหว่าง 18-38 ปี โดยผลการวิจัยพบว่า กลุ่มตัวอย่างมีการรับรู้คุณค่า (M = 4.01) ความผูกพัน (M = 3.78) อารมณ์ (M = 3.75) และมีความตั้งใจในการใช้งาน (M = 3.97) ในระดับสูง นอกจากนี้ ผลการวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุแสดงให้เห็นว่า การรับรู้คุณค่า ความผูกพันของผู้ใช้ และอารมณ์ สามารถร่วมกันมีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการใช้งานของผู้ใช้ติ๊กต็อกที่ 61% (R2 = 0.61) ซึ่งจากตัวแปรทำนายทั้งสามตัว ความผูกพันของผู้ใช้มีอิทธิพลสูงสุดต่อความตั้งใจในการใช้งานของผู้ใช้ติ๊กต็อก (b = 0.39) รองลงมาคืออารมณ์ (b = 0.27) และการรับรู้คุณค่า (b = 0.17)
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Dancharoenpol, Phakkhaporn, "The influence of perceived value, user engagement, and emotions on usage intention of Thai Tiktok users" (2022). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8139.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8139