Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

การสร้างแบบจำลองการตัดสินใจซื้อบนพื้นฐานคุณลักษณะสีสำหรับทุเรียน Durio zibethinus L. พันธุ์หมอนทอง

Year (A.D.)

2017

Document Type

Thesis

First Advisor

Aran Hansuebsai

Second Advisor

Hoshino, Yasushi

Faculty/College

Faculty of Science (คณะวิทยาศาสตร์)

Department (if any)

Department of Photographic Science and Printing Technology (ภาควิชาวิทยาศาสตร์ทางภาพถ่ายและ เทคโนโลยีทางการพิมพ์)

Degree Name

Doctor of Philosophy

Degree Level

Doctoral Degree

Degree Discipline

Imaging Technology

DOI

10.58837/CHULA.THE.2017.289

Abstract

Printed images of food products appearing on packaging usually include vivid colors in order to draw the customers' attention and influence their product buying decision. Durian packaging is a vital tool in marketing mix in contributing to buying decision, especially the color that are consistent with customers' expectation. Packaging designers and marketers need to understand how color stimuli impact the customer's buying decision process. This study aims to establish buying decision model based on color attributes for Durio zibethinus cv.Monthong and to evaluate the relationships between "Deliciousness", "Naturalness", and "Attractiveness" and buying decision.The color attributes of durian images, such as hue, saturation, CIELAB under various correlated color temperatures (CCTs) and illuminances, were investigated. A psychophysical experiment was conducted based on the feelings of "deliciousness", "attractiveness" and "naturalness" from the packaging, as these feelings impact buying decisions. Multivariate analysis of variance (MANOVA) indicated that saturation had a significant effect on all the feelings that influence buying decision. The multiple regression analysis showed that the relationships between "Attractiveness of Flesh (Att-F)"and "Deliciousness of Flesh (Del-F)" and buying decision were significant and related significantly to each other. In addition, predicted probability of more than 90% buying with high human expectations from logistic regression analysis indicated that the saturation level were 45 and 60%. Adjusting durian cv.Monthong by using the model showed that the reference chroma were in the range of 51 to 58 and delta chroma in the range of 21 to 28.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

ภาพผลิตภัณฑ์อาหารที่ปรากฏบนบรรจุภัณฑ์มักมีสีสันสดใสเพื่อดึงดูดความสนใจของลูกค้า และมีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์ บรรจุภัณฑ์ทุเรียนเป็นเครื่องมือสำคัญในการผสมผสานด้านการตลาดเพื่อให้เกิดการตัดสินใจซื้อโดยเฉพาะสีที่สอดคล้องกับความคาดหวังของลูกค้า นักออกแบบและนักการตลาดบรรจุภัณฑ์จำเป็นต้องเข้าใจว่า สีมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อของลูกค้าอย่างไร การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ สร้างแบบจำลองการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโดยพิจารณาจากคุณลักษณะของสีที่มีต่อ Durio zibethinus cv.Monthong และเพื่อประเมินความสัมพันธ์ระหว่าง "Deliciousness", "Naturalness" และ "Attractiveness" กับการตัดสินใจซื้อ คุณลักษณะสีของภาพทุเรียน เช่น สีความอิ่มตัวของสี CIELAB ภายใต้อุณหภูมิสีที่ต่างกัน (CCTs) และความสว่าง (illuminances) การทดลองทางจิตวิทยาได้ดำเนินการขึ้นอยู่กับความรู้สึกของ "ความอร่อย" ความน่าดึงดูดใจ และความเป็นธรรมชาติจากบรรจุภัณฑ์ ด้วย เนื่องจากความรู้สึกเหล่านี้ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ ผลการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบหลายตัวแปร (MANOVA) ระบุว่า ความอิ่มตัวของสีมีผลต่อความรู้สึกทั้งหมดที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ การวิเคราะห์ถดถอพหุคูณพบว่าความสัมพันธ์ระหว่าง "ความดึงดูดใจเนื้อทุเรียน (Attractiveness of Flesh, Att-F)" และ "ความน่ารับประทานของเนื้อทุเรียน (Deliciousness of Flesh, Del-F)" สัมพันธ์ต่อการตัดสินใจซื้อ Att-F และ Del-F มีความสัมพันธ์กันมาก นอกจากนี้การคาดการณ์ความน่าจะเป็นมากกว่า 90% ของการซื้อสำหรับความคาดหวังของมนุษย์สูงโดยใช้การวิเคราะห์การถดถอยโลจิสติกระบุว่า ระดับความอิ่มตัวอยู่ที่ 45 และ 60% การประยุกต์ใช้แบบจำลองเพื่อปรับภาพทุเรียนพันธุ์หมอนทองแสดงให้เห็นว่า ค่าความเข้มของสีอ้างอิงอยู่ในช่วง 51 ถึง 58 และค่าความแตกต่างของความเข้มสีอยู่ในช่วง 21 ถึง 28

Included in

Photography Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.