Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
อิทธิพลของทูตตราสินค้าซี-วิดต่อภาพลักษณ์ตราสินค้าและการตัดสินใจของ คนต่างถิ่นและคนท้องถิ่น
Year (A.D.)
2021
Document Type
Independent Study
First Advisor
Smith Boonchutima
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.IS.2021.125
Abstract
This research aims to examine the influence of brand ambassador on brand image and purchasing decision of product vitamin C drinks, C-Vitt, among 2 different groups which were expatriates and Thai. The study also examined the relationship of each variable whether it’s positively related or negatively related. Study of this paper was conducted with a quantitative approach. Online questionnaire was distributed across several online expats and Thai communities. 213 valid respondents had been collected in 4 weeks period of data collection. The outcome of this research showed each of the variables were positively related. Moreover, it also illustrated that there was a significantly different response between non-Thai and Thai towards brand ambassador and purchase decision. However, there were not consequently different responses between Thai and non-Thai toward the brand image. As a result, 5 hypotheses were accepted and 1 rejected in this study. Therefore, the outcome of this finding implied that both groups perceive differently toward the brand ambassador. However, C-Vitt has a strong brand image, and it did not show a significantly different response from Thai and non-Thai. Finally, the recommendation for company that want to target both 2 different groups in Bangkok, they must consider the background of celebrity to be considered widely known across several countries.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การวจิยัคร้ังน้ีมีวตัถุประสงคเ์พื่อศึกษาอิทธิพลของฑูตตราสินคา้ที่มีต่อภาพลกัษณ์แบรนด์และการ ตดัสินใจซ้ือเครื่องดื่มวิตามนิ ซีผลิตภณั ฑ์ C-Vitt ในกลุ่มผู้รับสาร 2 กลุ่มซึ่งได้แก่ชาวต่างชาติและชาวไทย การศึกษาคร้ังน้ียงัตรวจสอบความสัมพันธ์ของแต่ละตัวแปรว่าเกี่ยวข้องกันในเชิงบวกหรือเชิงลบโดยใช้ระเบียบ วิธีวิจัยเชิงปริมาณ ผู้วิจัยได้กระจายแบบสอบถามออนไลน์เพื่อเก็บข้อมูลจากกลุ่มคนไทยและกลุ่มที่ไม่ใช่คน ไทยจ านวน 213 คนในระยะเวลา 4 สัปดาห์ผลการวิจยัน้ีแสดงให้เห็นว่าตวัแปรแต่ละตวัมีความสัมพันธ์กันใน เชิงบวก นอกจากน้ียงัแสดงให้เห็นว่ากลุ่มรับสารท้งัสองกลุ่มมีความรู้สึกต่อฑูตสินคา้และการตดัสินใจซ้ือ แตกต่างกันอย่างมีนัยส าคัญ แต่ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยส าคัญในเรื่องภาพลักษณ์ของแบรนด์ ดงัน้นั หาก บริษทั ตอ้งการเจาะกลุ่มท้งัผูร้ับสาร 2 กลุ่มน้ีในกรุงเทพมหานครจึงควรพจิารณาภูมิหลงัของคนดงัที่จะเชิญมา เป็ นฑูตสินค้าด้วย
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Baskara, Agung, "The influence of brand ambassador on brand image and purchasing decision of C-Vitt among expatriates and locals" (2021). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7741.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7741