Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

อิทธิพลของทูตตราสินค้าซี-วิดต่อภาพลักษณ์ตราสินค้าและการตัดสินใจของ คนต่างถิ่นและคนท้องถิ่น

Year (A.D.)

2021

Document Type

Independent Study

First Advisor

Smith Boonchutima

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts (Communication Arts)

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.IS.2021.125

Abstract

This research aims to examine the influence of brand ambassador on brand image and purchasing decision of product vitamin C drinks, C-Vitt, among 2 different groups which were expatriates and Thai. The study also examined the relationship of each variable whether it’s positively related or negatively related. Study of this paper was conducted with a quantitative approach. Online questionnaire was distributed across several online expats and Thai communities. 213 valid respondents had been collected in 4 weeks period of data collection. The outcome of this research showed each of the variables were positively related. Moreover, it also illustrated that there was a significantly different response between non-Thai and Thai towards brand ambassador and purchase decision. However, there were not consequently different responses between Thai and non-Thai toward the brand image. As a result, 5 hypotheses were accepted and 1 rejected in this study. Therefore, the outcome of this finding implied that both groups perceive differently toward the brand ambassador. However, C-Vitt has a strong brand image, and it did not show a significantly different response from Thai and non-Thai. Finally, the recommendation for company that want to target both 2 different groups in Bangkok, they must consider the background of celebrity to be considered widely known across several countries.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

การวจิยัคร้ังน้ีมีวตัถุประสงคเ์พื่อศึกษาอิทธิพลของฑูตตราสินคา้ที่มีต่อภาพลกัษณ์แบรนด์และการ ตดัสินใจซ้ือเครื่องดื่มวิตามนิ ซีผลิตภณั ฑ์ C-Vitt ในกลุ่มผู้รับสาร 2 กลุ่มซึ่งได้แก่ชาวต่างชาติและชาวไทย การศึกษาคร้ังน้ียงัตรวจสอบความสัมพันธ์ของแต่ละตัวแปรว่าเกี่ยวข้องกันในเชิงบวกหรือเชิงลบโดยใช้ระเบียบ วิธีวิจัยเชิงปริมาณ ผู้วิจัยได้กระจายแบบสอบถามออนไลน์เพื่อเก็บข้อมูลจากกลุ่มคนไทยและกลุ่มที่ไม่ใช่คน ไทยจ านวน 213 คนในระยะเวลา 4 สัปดาห์ผลการวิจยัน้ีแสดงให้เห็นว่าตวัแปรแต่ละตวัมีความสัมพันธ์กันใน เชิงบวก นอกจากน้ียงัแสดงให้เห็นว่ากลุ่มรับสารท้งัสองกลุ่มมีความรู้สึกต่อฑูตสินคา้และการตดัสินใจซ้ือ แตกต่างกันอย่างมีนัยส าคัญ แต่ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยส าคัญในเรื่องภาพลักษณ์ของแบรนด์ ดงัน้นั หาก บริษทั ตอ้งการเจาะกลุ่มท้งัผูร้ับสาร 2 กลุ่มน้ีในกรุงเทพมหานครจึงควรพจิารณาภูมิหลงัของคนดงัที่จะเชิญมา เป็ นฑูตสินค้าด้วย

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.