Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Government big data utilization for increasing public service performance: a study case of Linkage center, the central register office, department of provincial administration
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
สุธรรมา นิติเกษตรสุนทร
Faculty/College
Faculty of Political Science (คณะรัฐศาสตร์)
Department (if any)
Department of Public Administration (ภาควิชารัฐประศาสนศาสตร์)
Degree Name
รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
รัฐประศาสนศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.397
Abstract
การศึกษาครั้งนี้เป็นไปเพื่อศึกษาภาพรวมของการใช้ประโยชน์ ปัญหาและอุปสรรคในการเชื่อมโยงฐานข้อมูลระหว่างหน่วยงานภาครัฐ และแนวทางการใช้ประโยชน์จากข้อมูลภาครัฐขนาดใหญ่ของ Linkage Center ซึ่งได้ศึกษาเฉพาะกลุ่มตัวอย่าง คือ สำนักทะเบียนกลาง กรมการปกครอง และหน่วยงานราชการที่ได้เชื่อมโยงฐานข้อมูลประชาชน จำนวน 2 แห่ง ได้แก่ กรมการขนส่งทางบก และกรมการกงสุล ในเดือนพฤษภาคม - มิถุนายน 2564 ใช้แนวทางในรูปแบบการวิจัยเชิงคุณภาพและการวิจัยเอกสาร ผลการศึกษาสรุปได้ว่า Linkage Center เป็นการบูรณาการเชื่อมโยงฐานข้อมูลประชาชนกลาง และฐานข้อมูลทะเบียนอื่น ๆ ให้เป็นระบบเดียวกัน เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพในการให้บริการประชาชน ส่วนปัญหาและอุปสรรคที่พบคือด้านนโยบาย ด้านงบประมาณที่ไม่เพียงพอ ด้านทักษณะดิจิทัลของบุคลากร ด้านกฎระเบียบต่าง ๆ เป็นต้น ในส่วนของแนวทางการใช้ประโยชน์จากข้อมูลภาครัฐขนาดใหญ่ของ Linkage Center สรุปได้ว่าสามารถนำข้อมูลภาครัฐขนาดใหญ่ไปใช้ประโยชน์ได้ทั้งในเชิงนโนบายและในเชิงปฏิบัติเพื่อรองรับวิถีชีวิตในยุคดิจิทัลได้ในหลากหลายมิติ สำหรับข้อเสนอแนะจากการศึกษาครั้งนี้ ภาครัฐควรปรับปรุงแก้ไขข้อจำกัดให้สอดคล้องกับการบูรณาการเชื่อมโยงข้อมูลระหว่างหน่วยงานภาครัฐ ให้มีความคล่องตัว สะดวกรวดเร็วและควรมีการส่งเสริมทักษะด้านดิจิทัลให้กับเจ้าหน้าที่ในทุกระดับของหน่วยงาน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This study was aimed to provide an overview of the utilization, problems and obstacles in databases connecting between government agencies and the Linkage Center's government big data approaching. The scope of studying groups was the Central Register Office and 2 government agencies that joined in the Linkage Center, Department of Land Transport and Department of Consular Affairs, between May - June 2021, by qualitative research and documentary research. The results could be concluded that Linkage Center is the integrated system, which could link all government agencies with the same civil registration database and increased public services efficiency. As the problems and obstacles, there were a matter of unclear policy, insufficient budget, lack of personnel with knowledge of data linking, various and complicated rules and regulations, etc. For the guidelines of utilizing Linkage Center's large government data of each government agency, it could be summarized that Linkage Center could bring large-scale government data to use both in policy and practice for multidimensional digital lifestyles supporting. The suggestions from this study are the government should improve the constraints to be in line with the integration of data links between government agencies; to be flexible, convenient, and fast. And digital skills should be promoted for officers at all levels of the agency.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อิ่มวิทยา, ธีรภรณ์, "การใช้ประโยชน์ข้อมูลภาครัฐขนาดใหญ่เพื่อเพิ่มขีดความสามารถในการให้บริการประชาชน : กรณีศึกษา Linkage Center สำนักทะเบียนกลาง กรมการปกครอง" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7483.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7483