Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effects of science instruction based on use-modify-create framework on system thinking abilities of upper elementary students
Year (A.D.)
2024
Document Type
Thesis
First Advisor
สกลรัชต์ แก้วดี
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Department (if any)
Department of Curriculum and Instruction (ภาควิชาหลักสูตรและการสอน)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การศึกษาวิทยาศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2024.537
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดเชิงระบบของนักเรียนก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามกรอบแนวคิดการใช้-ปรับแต่ง-สร้างสรรค์ และ 2) ศึกษาความสามารถในการคิดเชิงระบบของนักเรียน ตัวอย่าง คือนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 จำนวน 16 คน ซึ่งได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง รูปแบบการวิจัยแบบทดลองเบื้องต้น กลุ่มเดียววัดผลก่อนและหลังการทดลอง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบการคิดเชิงระบบและแบบประเมินแบบจำลองคอมพิวเตอร์ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงปริมาณ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ขนาดอิทธิพลและสถิติ Wilcoxon matched pairs signed-ranks และการวิเคราะห์เชิงคุณภาพด้วยการวิเคราะห์เนื้อหาจากพฤติกรรมการสร้างแบบจำลองฯของนักเรียน ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการคิดเชิงระบบของนักเรียนหลังเรียนด้วยกรอบแนวคิดการใช้-ปรับแต่ง-สร้างสรรค์ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยมีขนาดอิทธิพลอยู่ในระดับสูง (Effect Size = 0.88) 2) กระบวนการคิดเชิงระบบของนักเรียนพัฒนาอย่างเป็นลำดับจากขั้น โดยแสดงพฤติกรรมที่สะท้อนถึงทักษะ 3 ด้าน ได้แก่ (1) การระบุการจัดระบบ นักเรียนวิเคราะห์องค์ประกอบของระบบและระบุความสัมพันธ์ในระบบย่อยอาหารได้ (2) การวิเคราะห์กระบวนการของระบบ นักเรียนวิเคราะห์ผลกระทบที่เกิดขึ้นจากความสัมพันธ์ได้ และ (3) การสร้างแบบจำลองของระบบ นักเรียนออกแบบ และสร้างแบบจำลองใหม่ตามสถานการณ์ โดยวิเคราะห์สาเหตุและคาดการณ์ผลลัพธ์ตามการเปลี่ยนแปลงภายในระบบได้
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were: 1) to compare students' systems thinking ability before and after implementing instruction using the Use-Modify-Create framework and 2) to study students' systems thinking processes. The research sample consisted of 16 sixth-grade students, selected through purposive sampling. The research employed a one-group pretest-posttest pre-experimental design. The research instruments included: lesson plans, a systems thinking ability test and an evaluation form for students' computer models. Quantitative data analysis involved descriptive statistics including mean, standard deviation, effect size and the Wilcoxon matched pairs signed-ranks test. Qualitative analysis was conducted through content analysis of students' behaviors during model construction. The results indicated that 1) student's systems thinking abilities significantly improved after participating in UMC-based instruction at the .05 level of significance with high level of Effect Size (ES = 0.88) and 2) students displayed progressive development in systems thinking through observable behaviors corresponding to three skills (1) Identifying system organization - students analyzed system components and identified relationships in the digestive system (2) System Process Analysis - students analyzed the effects of relationships and (3) System Modeling students designed and built new models based on a given situation, analyzing causes and predicting outcomes based on changes within the system.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
เทียมเมือง, จักกริช, "ผลการจัดการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ตามกรอบแนวคิด การใช้-ปรับแต่ง-สร้างสรรค์ ที่มีต่อความสามารถในการคิดเชิงระบบของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย" (2024). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 74375.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/74375