Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ผลกระทบจากการมีรถไฟความเร็วสูงต่อการดึงเงินลงทุนทางตรงจากต่างประเทศในระดับมณฑลในประเทศจีน
Year (A.D.)
2024
Document Type
Thesis
First Advisor
June Charoenseang
Faculty/College
Faculty of Economics (คณะเศรษฐศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Applied Economics
DOI
10.58837/CHULA.THE.2024.1181
Abstract
As China enters the "high-speed rail era," the construction of high-speed rail has advanced rapidly, establishing the world's largest and most sophisticated high-speed rail network. This study examines the impact of high-speed rail on foreign direct investment (FDI) using a quasi-natural experiment approach. Utilizing panel data from 300 prefecture-level cities in China from 2008 to 2021, a multi-time-point difference-in-differences (DID) model is constructed to assess the causal relationship between high-speed rail development and FDI attraction. After confirming the parallel trend assumption, the regression results indicate that the opening of high-speed rail has a positive effect on a city’s ability to attract FDI. To ensure the robustness of these findings, placebo tests and one-period lag regressions are conducted, both of which confirm the stability of the results. Furthermore, the study explores the heterogeneous effects of high-speed rail on FDI based on four key factors: administrative hierarchy (center-periphery structure), geographical location, population size, and the Belt and Road Initiative (BRI) policy. The findings suggest that the opening of high-speed rail significantly boosts FDI inflows in peripheral cities, western cities, small and medium-sized cities, non-BRI cities, non-trunk cities, and agricultural hubs. Based on these findings, the study suggests three key policy recommendations. First, the government should focus on expanding high-speed rail infrastructure in the western region and mid-sized agricultural hubs. Second, the government should actively promote the development of secondary high-speed rail lines and non- “Belt and Road” node cities, creating a tiered, high-speed rail network that connects urban centers of different sizes. Third, the government should promote industrial upgrading based on local conditions to maximize high-speed rail's potential in attracting skilled workers and investment capital.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
เมื่อจีนก้าวเข้าสู่ “ยุครถไฟความเร็วสูง” การก่อสร้างโครงข่ายรถไฟความเร็วสูงได้พัฒนาอย่างก้าวกระโดด ส่งผลให้จีนมีเครือข่ายรถไฟความเร็วสูงที่ใหญ่และทันสมัยที่สุดในโลก การศึกษานี้วิเคราะห์ผลกระทบของรถไฟความเร็วสูงที่มีต่อการลงทุนโดยตรงจากต่างประเทศ (FDI) โดยใช้ quasi-natural experiment กับข้อมูลพาแนลจาก 300 เมืองระดับเขตปกครองของจีนในช่วงปี 2008–2021 และใช้แบบจำลอง multi-time-point DID เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างรถไฟความเร็วสูงกับการดึงดูด FDI หลังจากตรวจสอบและยืนยัน parallel trend assumption การศึกษาพบว่าการเปิดให้บริการรถไฟความเร็วสูงมีผลเชิงบวกต่อความสามารถของเมืองในการดึงดูด FDI การศึกษาได้ทดสอบความเสถียรของแบบจำลองโดยใช้ placebo และ one-period lag regression ซึ่งผลยืนยันความเชื่อมั่นของแบบจำลอง นอกจากนี้ การศึกษายังวิเคราะห์ความแตกต่างของผลกระทบของรถไฟความเร็วสูงต่อ FDI โดยพิจารณาปัจจัยสำคัญ 4 คุณลักษณะ ได้แก่ (1) ระดับการปกครองของเมือง (โครงสร้างศูนย์กลาง-รอบนอก) (2) ตำแหน่งทางภูมิศาสตร์ (3) ขนาดประชากร และ (4) นโยบายเส้นทางสายไหม (Belt and Road Initiative: BRI) ผลการศึกษาพบว่าการเปิดให้บริการรถไฟความเร็วสูงช่วยเพิ่มการไหลเข้าของ FDI อย่างมีนัยสำคัญในเมืองรอบนอก เมืองทางตะวันตก เมืองขนาดกลางและเล็ก เมืองที่ไม่ได้อยู่ในโครงการ BRI เมืองที่ไม่ได้เป็นศูนย์กลางของโครงข่ายหลัก และเมืองเกษตรกรรม ข้อเสนอแนะเชิงนโยบายจากการศึกษาที่สำคัญมี 3 ประการ คือ หนึ่งรัฐบาลควรให้ความสำคัญกับการขยายโครงข่ายรถไฟความเร็วสูงไปยังภูมิภาคตะวันตกและเมืองศูนย์กลางทางเกษตรกรรมขนาดกลาง สองควรส่งเสริมการพัฒนาเส้นทางรถไฟความเร็วสูงสายรอง และเมืองที่ไม่ได้เป็นศูนย์กลางของโครงการ BRI เพื่อเชื่อมโยงเมืองในทุกระดับเข้าด้วยกัน สาม ควรสนับสนุนการยกระดับภาคอุตสาหกรรมให้เหมาะสมกับสภาพท้องถิ่น เพื่อเพิ่มศักยภาพของรถไฟความเร็วสูงในการดึงดูดแรงงานฝีมือและเงินทุนจากต่างประเทศ
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Wang, Xinyue, "The impact of high speed rail on FDI attraction in Chinese cities" (2024). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 74148.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/74148