Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A Comparison of consumer behaviors' reaction to 'Out of Stock' products between Gen Y and Gen Z consumers: a case study of skincare and hair shampoo products in the retail market place
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
กฤษณา วิสมิตะนันทน์
Second Advisor
สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการด้านโลจิสติกส์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.245
Abstract
งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาผลกระทบที่เกิดจากปัญหาสินค้าขาดแคลน โดยศึกษาถึงปฏิกิริยาของ Gen Y และ Gen Z รวมไปถึงศึกษาถึงผลกระทบและความสูญเสียที่เกิดกับผู้ผลิตหรือผู้แทนจำหน่ายและผู้ค้าปลีก โดยใช้กรณีศึกษาแชมพูสระผมและครีมบำรุงผิวกายในช่องทางค้าปลีกทันสมัยในกรุงเทพมหานคร งานวิจัยได้ทำการเก็บข้อมูลผ่านการทำแบบสอบถามออนไลน์จากผู้ตอบแบบสอบถามจำนวน 400 คนในกรุงเทพมหานคร โดยการนำ T-test, F-test และ Chi Square มาวิเคราะห์ ซึ่งกลุ่มผู้ตอบแบบสอบถามแบ่งออกเป็น Gen Y 60% Gen Z 40.% และปฏิกิริยาเมื่อสินค้าขาดแคลนแบ่งออกเป็น 4 ทางเลือกคือเปลี่ยนตราสินค้า เปลี่ยนขนาด เปลี่ยนร้าน กลับมาซื้อวันหลัง และไม่ซื้อสินค้า เมื่อแชมพูขาดแคลน Gen Y และ Gen Z เลือกที่จะเปลี่ยนไปซื้อตราสินค้าอื่นคิดเป็นร้อยละ 29 และร้อยละ 37 ตามลำดับ เมื่อครีมบำรุงผิวกายเมื่อขาดแคลน Gen Y และ Gen Z เลือกที่จะเปลี่ยนไปซื้อร้านอื่นคิดเป็นร้อยละ 30 และร้อยละ 30 ตามลำดับ ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าแชมพูมากที่สุดคือปัจจัยทางด้านผลิตภัณฑ์ และปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าครีมบำรุงผิวกายมากที่สุดคือปัจจัยทางด้านราคา ทั้งนี้หากสินค้าขาดแคลน ผู้ผลิตจะสูญเสียยอดขาย 1.07 บาทต่อครั้งในครีมบำรุงผิวกายและ 1.00 บาทต่อครั้งในแชมพูสระผม และผู้ค้าปลีกจะเกิดการสูญเสียยอดขาย 1.22 บาทต่อครั้งในครีมบำรุงผิวกายและ 0.96 บาทต่อครั้งในแชมพูสระผม
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The main purpose of this research is to study the reaction of consumers to retail out-of-stock with focuses on shampoo and body lotion products in retail stores in Bangkok. It examines the difference in the reaction in two consumer groups: Gen Y and Gen Z and assesses the impact of product stockout on manufacturers and retailers. The study collected data through an online survey and received a total of 400 responses divided into Gen Y 60% Gen Z 40% and applies the methods to statistically analyze. The survey specifies 4 alternative reactions to stockout including switch brands, delay purchase, switch stores, and leave the store. Facing a stockout of the desired shampoo about 29% of Gen Y and 37% of Gen Z chose to switch brands. Facing a stockout of the desired body lotion 30% of Gen Y and 30% of Gen Z chose to switch stores. Factors found to have a significant influence on purchasing shampoo and body lotion are product and price factor respectively The manufacturer will likely incur slightly more losses than the retailer during a shortage. A shortage of shampoo products will result in a 1 Baht loss for the manufacturer and a 0.96 Baht for the retailer. A shortage of body lotion will cause the manufacturer a loss of 1.07 Baht and the retailer a loss of 1.22 Baht
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อังควานิช, ณัฐธิดา, "ปฏิกิริยาตอบสนองของผู้บริโภคต่อสินค้าขาดสต๊อคเปรียบเทียบระหว่าง Gen Y และ Gen Z : กรณีศึกษาครีมบำรุงผิวและแชมพูสระผมในร้านค้าปลีกทั่วไป" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7315.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7315