Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Effects of shapes, positions, and display rate of progress indicators on responses to online questionnaires
Year (A.D.)
2020
Document Type
Independent Study
First Advisor
ชัชพงศ์ ตั้งมณี
Faculty/College
Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ
DOI
10.58837/CHULA.IS.2020.123
Abstract
แบบสอบถามออนไลน์ เป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลที่ง่ายและรวดเร็วในปัจจุบัน โดยประสิทธิภาพข้อมูลที่ได้ ขึ้นอยู่กับปริมาณข้อมูลที่ได้รับจากการตอบแบบสอบถามของหน่วยทดลอง ด้วยคำตอบที่สมบูรณ์ ครบถ้วน และเป็นความจริง การแสดงตัวชี้บอกความคืบหน้าเป็นหนึ่งในเครื่องมือที่ช่วยให้การตอบกลับแบบสอบถามเสร็จสมบูรณ์ได้ ผู้วิจัยจึงสนใจวิเคราะห์ถึงลักษณะของตัวชี้บอกความคืบหน้า โดยมุ่งเน้นวิเคราะห์ผลกระทบของ (1) รูปทรง (2) ตำแหน่ง และ (3) อัตราการแสดง ของตัวชี้บอกความคืบหน้า ต่อ อัตราการตอบกลับสมบูรณ์ ระยะเวลาในการตอบแบบสอบถาม และความจริงใจในการตอบแบบสอบถามออนไลน์บนโทรศัพท์มือถือ การศึกษานี้เป็นการทดลองในสภาพจริง การวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ผลกระทบของ (1) รูปทรง (2) ตำแหน่ง และ (3) อัตราการแสดง ของตัวชี้บอกความคืบหน้า ต่ออัตราการตอบกลับสมบูรณ์ไม่มีนัยสำคัญ นอกจากนี้ผลกระทบของทุกตัวแปรต้นต่อระยะเวลาในการตอบแบบสอบถาม และต่อความจริงใจในการตอบแบบสอบถามออนไลน์ ไม่มีนัยสำคัญเช่นกัน ข้อสรุปจากการศึกษานี้เป็นการต่อยอดองค์ความรู้ทางการวิจัยในบริบทของแบบสอบถามออนไลน์บนโทรศัพท์มือถือ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
An online questionnaire is a fast and easy data collection tool today. The data's efficiency depends on the amount of data received from the sample unit's questionnaire. Displaying a progress indicator is one method to complete the questionnaire answer with complete and sincere answers. It is thus interesting to analyze the characteristics of the progress indicator. This study examined the effects of (1) shape, (2) position, and (3) rate of progress indicator on the complete response rate: response time and sincerity in answering online questionnaires on mobile phones. This study was a quasi-experiment. Analysis of the data revealed that the effects of (1) Shapes, (2) Positions, and (3) Speed of progress indicators of complete response rate were insignificant beside the effects of all variables on response time and to be sincere in answering online questionnaires not significant either. The conclusion from this study is an extension of the research knowledge in the context of an online questionnaire on a mobile phone.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
มุ่ยห้วยแก้ว, ศุภสุตา, "ผลของรูปทรง ตำแหน่ง และอัตราการแสดงความคืบหน้า ต่อการตอบแบบสอบถามออนไลน์" (2020). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7180.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7180