Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีขั้นพัฒนาการความคิดแตกต่างกัน
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
A comparison of the mathematics achievement of mathayom suksa one students at different stages of cognitive development
Year (A.D.)
1980
Document Type
Thesis
First Advisor
พวงแก้ว ปุณยกนก
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิจัยการศึกษา
DOI
10.58837/CHULA.THE.1980.238
Abstract
การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์รวมและผลสัมฤทธิ์แต่ละบท ระหว่างนักเรียนที่มีขั้นพัฒนาการความคิดตามทฤษฎีของเพียเจท์แตกต่างกัน และเพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างพัฒนาการความคิดกับผลสัมฤทธิ์รวมและกับผลสัมฤทธิ์ในแต่ละบทเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่แบบสอบผลสัมฤทธิ์วิชาคณิตศาสตร์ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น และแบบวัดขั้นพัฒนาการความคิดซึ่ง ยุพา วีระ ไวทยะ แปลมาจาก แบบสอบฉบับภาษาอังกฤษของ กิลเบอร์ต เอ็ม เบอร์นีย์ กลุ่มตัวอย่างได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ปีการศึกษา 2522 จำนวน 467 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นส่วนกลางที่ 5 จำนวน 5 โรงที่ได้มาโดยการสุ่มแบบใช้ความน่าจะเป็นของการเลือกไม่เท่ากัน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้วิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และใช้ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยปรากฏว่า 1. นักเรียนที่มีพัฒนาการความคิดในขั้นสูง จะมีผลสัมฤทธิ์ในการเรียนคณิตศาสตร์สูงกว่านักเรียนที่มีพัฒนาการความคิดในขั้นต่ำกว่า อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 2. พัฒนาการความคิดและผลสัมฤทธิ์ในการเรียนคณิตศาสตร์ มีความสัมพันธ์กันในระดับปานกลาง
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were to compare mathematics achievement for the course (as a whole) and sub-topics contained within the course of Mathayomauksa I students who have different Peagetian stages of cognitive development, and to investigate the relationship between the cognitive development and success in mathematics for the course (as a whole) and for sub-topics contained within the course. The instruments used were the Mathematics Achievement Test, constructed by the author; and the Objective Formal Reasoning Instrument, prepared by Gilbert M. Burney, translated in Thai by Yupa Viravidhaya. The subjects were 467 Mathayomsuksa I students from the central secondary schools, region 5 in Bangkok Metropolis; five schools were selected with unequal probability sampling procedure. A One- Way Analysis of Variance and Pearson Product Moment Correlation Coefficient were used in the statistical analysis of data. The results were as follows: 1. Students who got higher cognitive development stage received higher mathematics achievement than those who got lower cognitive development stage at.01 level of significance. 2. There was a positive moderately relationship between the cognitive development and the mathematics achievement.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ตันสิทธิแพทย์, รัตนาพร, "การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการเรียนวิชาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ที่มีขั้นพัฒนาการความคิดแตกต่างกัน" (1980). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 58075.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/58075