Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
กระบวนการการสื่อสารกับการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการลด ละ เลิกยาเสพติด ของนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษา
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Communication process and behavior change concerning drugs among secondary and vocational school students
Year (A.D.)
2000
Document Type
Thesis
First Advisor
ธนวดี บุญลือ
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตรพัฒนาการ
DOI
10.58837/CHULA.THE.2000.432
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาเปรียบเทียบพฤติกรรมการลด ละ เลิกยาเสพติดระหว่างนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษาและหาความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ทัศนคติและพฤติกรรมการลด ละ เลิกยาเสพติดและการยอมรับการพัฒนาคุณภาพชีวิตของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษาที่มาเข้าค่ายพุทธธรรม โดยกลุ่มตัวอย่างที่ทำการศึกษามีจำนวน 507 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่, ร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, t-test, One-way ANOVA, ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ซึ่งประมวลผลโดยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างที่มี เพศ อายุ และรายได้ของครอบครัวต่างกัน มีการเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับยาเสพติดจากสื่อบุคคลต่างกัน 2. ความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับยาเสพติดและการมาเข้าค่ายพุทธธรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษาที่มาเข้าค่ายพุทธธรรมมีความแตกต่างกัน 3. ทัศนคติต่อการมาเข้าค่ายพุทธธรรมของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษาที่มาเข้าค่ายพุทธธรรมไม่มีความแตกต่างกัน 4. พฤติกรรมการลด ละ เลิก ยาเสพติด และการยอมรับการพัฒนาคุณภาพชีวิตของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษาที่มาเข้าค่ายพุทธธรรมไม่มีความแตกต่างกัน 5. ความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับยาเสพติดและการมาเข้าค่ายพุทธธรรมมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมการ ลด ละ เลิก ยาเสพติด และการยอมรับการพัฒนาคุณภาพชีวิต 6. ทัศนคติต่อการมาเข้าค่ายพุทธธรรมมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมการลด ละ เลิก ยาเสพติด และการยอมรับการพัฒนาคุณภาพชีวิต
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Compares knowledge, attitude and drugs avoidance behavior between secondary and vocational school students. Relationship between knowledge, attitude and drugs avoidance behavior was also investigated. A questionnair was used to collect data from a total of 507 samples. Frequency, percentage, mean, t-test, one-way ANOVA, Pearson's Product Moment Correlation Coefficient were employed for the analysis of the data, SPSS program was used for data processing. The results of the research are as follows: 1. Students differing in sex, age, and income are different in exposure to drugs information. 2. Knowledge about drugs and participation in Dhamma camping of the secondary and vocational school students are significantly different. 3. Attitude towards attending Dhamma camping among secondary and vocational school students are not significantly different. 4. Both drugs avoidance behavior and reception of quality of life development among the secondary and vocational school students are not significantly different. 5. Knowledge about drugs and attending Dhamma camping is positively correlated with drugs avoidance behavior. 6. Attitude towards attending camping is positively correlated with drugs avoidance behavior.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ไตรทาน, ศศิพันธุ์, "กระบวนการการสื่อสารกับการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการลด ละ เลิกยาเสพติด ของนักเรียนในระดับมัธยมศึกษาและอาชีวศึกษา" (2000). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 54722.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/54722