Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

การให้สัญญาณไฟจราจรอย่างมีประสิทธิภาพสำหรับทางแยกในกรุงเทพมหานคร

Year (A.D.)

2021

Document Type

Thesis

First Advisor

Pisit Jarumaneeroj

Faculty/College

Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)

Department (if any)

Department of Industrial Engineering (ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ)

Degree Name

Master of Engineering

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Industrial Engineering

DOI

10.58837/CHULA.THE.2021.199

Abstract

The increasing number of on-road vehicles in Bangkok, as well as the traffic flow conditions, are causing many problems for the citizens. To alleviate the problem, effective traffic signal management by optimizing traffic signal timing can be used. As a result, the goal of this research is to improve Bangkok's traffic signal system and management by establishing an effective green light time at intersections in order to increase the vehicle flow rate. The mathematical model is designed to maximize the number of vehicles leaving intersections. Six Bangkok intersections are selected for the experiments. According to the experimental results, the optimization model outperforms current practice by increasing the number of vehicles leaving the intersection. The overall vehicle flow rate improves by 23.04%. Furthermore, combining the intersections together will allow the synchronization of vehicle flow from one intersection to another.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

จำนวนยานพาหนะบนท้องถนนที่เพิ่มสูงขึ้นในกรุงเทพฯ ส่งผลทําให้เกิดปัญหาการจราจรมากมายทั้งต่อผู้ขับขี่ และผู้ใช้ถนนโดยทั่วไป เพื่อบรรเทาปัญหาดังกล่าว การจัดการสัญญาณไฟจราจรที่มีประสิทธิภาพจึงเป็นสิ่งจำเป็น และถือเป็นหนึ่งในแนวทางปฏิบัติที่สามารถนำมาประยุกต์ใช้ได้จริง ด้วยเหตุดังกล่าว ผู้วิจัยจึงได้ทำการพัฒนาแนวทางการจัดการสัญญาณไฟจราจรของทางแยกในกรุงเทพฯ ผ่านแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ โดยมีจุดมุ่งหมายหลักเพื่อปรับปรุงอัตราการไหลของยานพานหะในแยกดังกล่าว ผู้วิจัยได้เลือกทดสอบแนวทางที่พัฒนาขึ้น โดยอ้างอิงจากข้อมูลของทางแยกในกรุงเทพฯ จำนวน 6 ทางแยก ซึ่งผลของการทดสอบบ่งชี้ว่า แนวทางที่พัฒนาขึ้นให้ผลลัพธ์ที่มีประสิทธิภาพสูงกว่าแนวทางปฏิบัติในปัจจุบัน โดยเราสามารถเพิ่มจำนวนรถที่ออกจากทางแยกโดยรวมได้ดีขึ้นกว่า 23.04% นอกจากนี้ ผู้วิจัยยังพบว่า วิธีการดังกล่าวยังสามารถลดเวลาการเดินทางโดยรวมบนแยกที่ต่อเนื่องกันได้อย่างมีประสิทธิภาพอีกด้วย

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.