Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

การศึกษาตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพของพยาบาล โรงพยาบาลสังกัดของรัฐ

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A factor analysis of professional self-development of nurses, governmental hospitals

Year (A.D.)

2003

Document Type

Thesis

First Advisor

ยุพิน อังสุโรจน์

Faculty/College

Faculty of Nursing (คณะพยาบาลศาสตร์)

Degree Name

พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

การบริหารการพยาบาล

DOI

10.58837/CHULA.THE.2003.514

Abstract

ศึกษาตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพของพยาบาล โรงพยาบาลสังกัดของรัฐ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ พยาบาลวิชาชีพ จำนวน 789 คน ที่มีประสบการณ์ทำงานอย่างน้อย 1 ปี ในโรงพยาบาลสังกัดของรัฐ 27 แห่ง ที่ได้จากการสุ่มตัวอย่างโดยวิธีสุ่มแบบหลายขั้นตอนจากโรงพยาบาลทั้งหมด 121 แห่ง เครื่องมือที่ใช้คือ แบบสอบถามการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่ผ่านการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา และหาค่าความเที่ยงโดยใช้สูตรสัมประสิทธ์แอลฟาของครอนบาค ได้ค่าความเที่ยงเท่ากับ .98 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์ตัวประกอบ สกัดตัวประกอบด้วยวิธีตัวประกอบหลัก หมุนแกนตัวประกอบแบบออโธกอนอลด้วยวิธีแวริแมกซ์ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ ตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพของพยาบาล โรงพยาบาลสังกัดของรัฐ มีทั้งหมด 7 ตัวประกอบ บรรยายด้วย 77 ตัวแปร มีค่าความแปรปรวนรวมกัน คิดเป็น 63.84% ได้แก่ 1. การบริหารจัดการองค์การ เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่สามารถอธิบายความแปรปรวนได้มากที่สุด 10.16% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 18 ตัวแปร 2. การแสวงหาความรู้และการเผยแพร่ผลงาน เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 10.25% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 14 ตัวแปร 3. การพัฒนาคุณภาพบริการ เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 10.16% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 17 ตัวแปร 4. การสร้างและสนับสนุนผลงานทางวิชาการ เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 5.69% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 8 ตัวแปร 5. การปฏิบัติการพยาบาลตามมาตรฐานวิชาชีพ เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพ ที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 5.19% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 6 ตัวแปร 6. ภาวะผู้นำ เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 5.04% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 7 ตัวแปร 7. การพัฒนาหน่วยงาน เป็นตัวประกอบการพัฒนาตนเองเชิงวิชาชีพที่สามารถอธิบายความแปรปรวน 4.16% มีตัวแปรที่บรรยายตัวประกอบ 7 ตัวแปร

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

To investigate the factors of professional self-development of nurses in governmental hospitals. The sample consisted of 789 professional nurses who had experience at least 1 year in nursing unit. The 27 from 121 governmental hospitals were recruited by multi-stage sampling. The research instrument was a professional self-development of nurses questionaire, which was tested for content varidity and reliability. The Cronbach's alpha coefficient that was .98. The data was analysed by using principle components extraction and orthogonal rotation with varimax method. The finding were as follows: Seven significant factors of professional self-development of nurses, Governmental hospitals which were 77 variables accounted for 63.84% were identified respectively: 1. Organization management described by 18 variables accounted for 10.60% 2. Knowledge acquistion and dissemination described by 14 variables accounted for 10.25% 3. Quality improvement described by 17 variables accounted for 10.16% 4. Research and academic support described by 8 variables accounted for 5.69% 5. Nursing practice rely on professional standard described by 6 variables accounted for 5.19% 6. Leadership described by 7 variables accounted for 5.04% 7. Organizational development described by 7 variables accounted for 4.16%

Share

COinS