Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
EFFECTS OF ENGLISH INSTRUCTION USING INTERCULTURAL APPROACH ON INTERCULTURAL AWARENESS OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ผลของการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้แนวคิดระหว่างวัฒนธรรมที่มีต่อความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Year (A.D.)
2013
Document Type
Thesis
First Advisor
Chansongklod Gajaseni
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Degree Name
Master of Education
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Teaching English as a Foreign Language
DOI
10.58837/CHULA.THE.2013.209
Abstract
Intercultural approach has played a bigger role in English Language Education and the intercultural awareness is a fundamental element to advance individuals towards global citizenship. Therefore, this study aimed to examine the effects of English instruction using intercultural approach on intercultural awareness of upper secondary school students and to investigate their opinions towards the instruction. The quantitative and qualitative data were collected from 31 eleventh grade students in the 14-week experiment. The paired sample t-test, means, and standard deviation were applied to investigate the differences between the means scores from the pre and post intercultural awareness tests and from a five-point Likert scale questionnaire. For the qualitative data, content analysis was used to examine the opinions of the students from the open-ended questionnaire and learner logs. The results revealed that: 1) there was a significant difference between the mean scores from the pre and post intercultural awareness test at the significant level of .05 and the effect size was at 0.94 which indicated a large effect. Also, students showed intercultural awareness in learner logs. 2) Students reported positive attitudes towards the instruction through the questionnaire and learner logs. Consequently, upper secondary school students improved their intercultural awareness after the implementation of intercultural approach in English instruction.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
แนวคิดระหว่างวัฒนธรรมได้มีบทบาทมากขึ้นในการศึกษาภาษาอังกฤษและความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมก็เป็นองค์ประกอบสำคัญในการพัฒนาบุคคลไปสู่การเป็นพลเมืองโลก ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงมีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลของการสอนภาษาอังกฤษโดยใช้แนวคิดระหว่างวัฒนธรรมที่มีต่อความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย และเพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการสอนนี้ งานวิจัยนี้ได้เก็บข้อมูลวิจัยเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 31 คน ในการทดลอง 14 สัปดาห์ สถิติที่นำมาใช้ในการวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยจากแบบวัดความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมก่อนและหลัง และแบบสอบถามตามแบบลิเคิร์ต 5 ระดับ ได้แก่ Paired sample t-test ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนจากแบบสอบถามปลายเปิดและบันทึกการเรียนรู้ผลการวิจัยพบว่า 1) มีความแตกต่างระหว่างคะแนนเฉลี่ยจากแบบวัดความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมก่อนและหลังอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีค่าอิทธิพลเฉลี่ย 0.94 ซึ่งหมายถึงมีค่าอิทธิพลมาก นักเรียนยังแสดงความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมในบันทึกการเรียนรู้ด้วย 2) จากแบบสอบถามและบันทึกการเรียนรู้ นักเรียนรายงานถึงทัศนคติแง่บวกที่มีต่อการสอนนี้ ดังนั้นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายจึงพัฒนาความตระหนักระหว่างวัฒนธรรมหลังจากการนำแนวคิดระหว่างวัฒนธรรมไปปฏิบัติใช้ในการสอนภาษาอังกฤษ
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Choeichaiyapoom, Patuma, "EFFECTS OF ENGLISH INSTRUCTION USING INTERCULTURAL APPROACH ON INTERCULTURAL AWARENESS OF UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS" (2013). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 35408.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/35408