Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Vehicle Routing Design for a Solder and Brazing Alloy Distributor
Year (A.D.)
2018
Document Type
Thesis
First Advisor
พิศิษฎ์ จารุมณีโรจน์
Faculty/College
Faculty of Engineering (คณะวิศวกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Industrial Engineering (ภาควิชาวิศวกรรมอุตสาหการ)
Degree Name
วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
วิศวกรรมอุตสาหการ
DOI
10.58837/CHULA.THE.2018.1315
Abstract
งานวิจัยนี้มุ่งเน้นการพัฒนาสร้างตัวแบบจำลองทางคณิตศาสตร์เพื่อใช้ในการช่วยออกแบบเส้นทางการเดินรถขนส่งสำหรับบริษัทตัวแทนจำหน่ายโลหะบัดกรีและลวดเชื่อมประสานให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น โดยอ้างอิงจากรูปแบบปัญหา Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) ปัจจุบันบริษัทดังกล่าวมีนโยบายการเดินรถขนส่งแบบตายตัว ซึ่งง่ายต่อจัดการ หากแต่ขาดความยืดหยุ่นในการตอบสนองต่อความต้องการของลูกค้าที่แปรเปลี่ยนไปในแต่ละวัน ส่งผลทำให้บริษัทจำเป็นต้องจ้างรถ Outsource และจ้างพนักงานในการทำงานล่วงเวลาเป็นจำนวนมาก ผู้วิจัยได้ทำการแบ่งการสร้างตัวแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ออกเป็น 2 ระยะ ได้แก่ ตัวแบบ Travelling Salesman Problem (TSP) ในการออกแบบเส้นทางการเดินรถที่ไม่ขัดแย้งกับนโยบายของบริษัท และ ตัวแบบ Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) ในการออกแบบเส้นทางการเดินรถโดยไม่คำนึงถึงนโยบายของบริษัท ทั้งนี้ เมื่อเปรียบเทียบผลลัพธ์ที่ได้ระหว่างแบบจำลองทางคณิตศาสตร์ที่ถูกสร้างขึ้น และการดำเนินงานในอดีตเป็นเวลา 35 วัน ผู้วิจัยพบว่า แผนการเดินรถขนส่งจากแบบจำลอง TSP สามารถลดต้นทุนการเดินรถของบริษัทลงได้ประมาณ 4% ในขณะที่แผนการเดินรถขนส่งจากแบบจำลอง VRP สามารถลดต้นทุนการเดินรถได้มากถึง 28%
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This research focuses on the development of a mathematical model for vehicle routing design of a solder and brazing alloy distributor based on the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP). While the fixed route policy currently deployed is relatively easy to manage it, however, lacks flexibility and responsiveness to customer demands that vary from day to day. As a result, the company needs to outsource part of its incoming delivery orders and pays for unnecessary overtimes due to such inefficient route planning. We divide the development of this model in a 2-phase setting. In the first phase, Travelling Salesman Problem (TSP) is adopted to identify routing plan that follows the company's current policy. Later, the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) is applied to design routing plan that violates the company's current policy. Based on our experimental results, using previous historical data of 35 days, we find that the plan provided by the Travelling Salesman Problem (TSP) can reduce the total cost by 4%, while the plan provided by the Capacitated Vehicle Routing Problem (CVRP) can potentially reduce transportation cost up to 28%
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
อติคุณธำรง, นรีทิพย์, "การออกแบบเส้นทางการเดินรถขนส่งสำหรับตัวแทนจำหน่ายโลหะบัดกรีและลวดเชื่อมประสาน" (2018). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 3446.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/3446