Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การศึกษาฑูตตราสินค้าเกาหลีและชาตินิยม
Year (A.D.)
2018
Document Type
Thesis
First Advisor
Saikaew Thipakorn
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Korean Studies
DOI
10.58837/CHULA.THE.2018.317
Abstract
The purpose of this study is to examine the expression of Nationalism that it is the main reason brands chosen the Korean Brand Ambassadors. The result of the study on the topic of Korean Brand Ambassadors and Korean nationalism explained that Korean domestic market needs a nationalist as a Brand Ambassadors to sell cultural products such as SoJu (Korean Beverage). Furthermore, in case of selling products in International market, being a nationalist is not the key for brands to have chosen the Brand Ambassador. However, if the Brand Ambassadors chose to represent himself or herself as a nationalist, they can gain more fans from within the country and also get the admiration from international fans.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
งานวิจัยฉบับนี้ มีจุดประสงค์เพื่อศึกษา วิธีการเลือกฑูตตราสินค้าของประเทศเกาหลี (แบรนด์แอมบาสเดอร์ Brand Ambassadors) ของสินค้าประเภทต่างๆ ว่ามีวิธีการเลือกขึ้นอยู่วิธีการแสดงออกถึงความรักชาติ (Nationalism) หรือไม่ โดยผลการวิจัยได้สรุปออกมาว่า ความสัมพันธ์ระหว่างทูตตราสินค้าเกาหลีในการแสดงออกถึงความรักชาตินั้น ยังคงมีอยู่ในการเลือกใช้ฑูตตราสินค้าเกาหลีในสินค้าบางประเภท ที่บริษัทต้องการขายสินค้านั้นๆในประเทศ (Domestic market) เช่น ผลิตภัณฑ์ท้องถิ่นอย่างเหล้าโซจู (SoJu) การใช้ฑูตตราสินค้าที่เหมาะสมกับตัวสินค้าจึงเป็นเรื่องที่มีความสำคัญเป็นอย่างมาก ส่วนการแสดงออกถึงความรักชาตินั้น ไม่ได้มีความสำคัญมากเท่าไหร่นักในเชิงธุรกิจประเภทสินค้าส่งออก (International Market) แต่การแสดงถึงความรักชาติจะทำให้แฟนคลับทั้งในชาติและต่างประเทศชื่นชมในตัวฑูตตราสินค้าเกาหลีผู้นั้น จากการสัมภาษณ์โดยเชิงลึกยังได้พบอีกว่า บริษัทในประเทศไทยมักเลือกใช้ฑูตตราสินค้าที่มาจากกลุ่มบอยแบรนหรือเกิร์ลกรุ๊ป ที่มีสมาชิกเป็นคนไทยอีกด้วย ส่วนในต่างประเทศบริษัทส่วนใหญ่เลือกใช้ฑูตตราสินค้าที่มีความสามารถในการสื่อสารภาษาอังกฤษเพื่อช่วยบริษัทขยายฐานแฟนสินค้าของบริษัท และแฟนคลับของตัวฑูตตราสินค้าเองอีกด้วย
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Pathmanand, Pacharawan, "Korean brand ambassadors and nationalism" (2018). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 2448.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/2448