Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Development of Innovator Characteristics of Upper Secondary Studentsthrough Integration of STEM Education with Project-Based Learning
Year (A.D.)
2024
Document Type
Thesis
First Advisor
พรเทพ จันทราอุกฤษฎ์
Faculty/College
Faculty of Education (คณะครุศาสตร์)
Department (if any)
Department of Curriculum and Instruction (ภาควิชาหลักสูตรและการสอน)
Degree Name
ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การศึกษาวิทยาศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2024.11
Abstract
การวิจัยปฏิบัติการในชั้นเรียนนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาลักษณะความเป็นนวัตกรของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายโดยใช้การเรียนรู้แบบบูรณาการสะเต็มศึกษาร่วมกับการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐาน 2) เพื่อศึกษาแนวทางในการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบบูรณาการสะเต็มศึกษาร่วมกับการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานในการพัฒนาลักษณะความเป็นนวัตกรของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 39 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบประเมินลักษณะความเป็นนวัตกร 3) แบบประเมินผลงาน 4) แบบสังเกตลักษณะความเป็นนวัตกร 5) แบบบันทึกหลังสอนของครู และ 6) แบบบันทึกการเขียนอนุทินสะท้อนความคิดของนักเรียน ทำการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ โดยใช้สถิติคือ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต คะแนนเฉลี่ยร้อยละ และทำการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ด้วยการวิเคราะห์เนื้อหา และการวิเคราะห์แบบอุปนัย ผลการวิจัยพบว่า (1) นักเรียนมีลักษณะความเป็นนวัตกร เมื่อได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบบูรณาการสะเต็มศึกษาร่วมกับการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐานโดยภาพรวมอยู่ในระดับดีมาก (2) แนวทางในการจัดการเรียนรู้ คือ (2.1) ให้นักเรียนสร้างเครือข่ายในการแลกเปลี่ยนความรู้ (2.2) ให้นักเรียนสร้างข้อตกลงร่วมกันในการถามคำถาม (2.3) การเพิ่มเวลาในการทำกิจกรรมกลุ่มและการนำเสนอผลงานทำให้นักเรียนคิดค้นนวัตกรรมและนำเสนอผลงานได้อย่างมีประสิทธิภาพ (2.4) ครูควรมีบทบาทเป็นผู้นำกระบวนการเรียนรู้ในการดำเนินกิจกรรมอย่างมีส่วนร่วม (2.5) กระตุ้นให้นักเรียนเกิดความคิดที่สร้างสรรค์และบูรณาการความรู้ในศาสตร์ต่าง ๆ มาประยุกต์ในการสร้างผลงานที่เป็นนวัตกรรมจากการยกตัวอย่างสถานการณ์ปัญหาแนวทาง การแก้ปัญหาที่เคยมีผู้คิดไว้ก่อนหน้า และใช้คำถามที่ล้วงประสบการณ์เดิมของนักเรียน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This classroom action research aimed to: 1) investigate Innovator Characteristics of upper secondary students through Integration of STEM Education with Project-Based Learning; and 2) Study the learning management by integrated of STEM Education with Project-Based learning to develop Innovator Characteristics of upper secondary students. The research participants were 39 fourth-year high school students. Research instruments included: 1) lesson plans; 2) an innovator characteristic assessment; 3) a project assessment; 4) an observation checklist for innovative characteristics; 5) teacher post-lesson reflection logs; and 6) student reflective journaling. Quantitative data were analyzed using mean and percentage. Qualitative data were analyzed using Content analysis and inductive analysis. The results of this research showed that: (1) innovator characteristics of upper secondary students after the instruction by Integration of STEM education with project-based learning were at a excellent level; and (2) effective teaching approaches included: (2.1) Encourage students to create networks for exchanging knowledge; (2.2) establishing group agreements on questioning (2.3) allocating sufficient time for group activities and presentations to enhance innovation and presentation effectiveness; (2.4) the teacher acting as a facilitator to ensure smooth communication; and (2.5) stimulating creative thinking and interdisciplinary knowledge integration through examples of problem situations, previous solutions, and questions drawing on students' prior experiences.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ในพิมาย, ภุชงค์, "การพัฒนาลักษณะความเป็นนวัตกรของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลายโดยใช้การบูรณาการสะเต็มศึกษาร่วมกับการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐาน" (2024). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 12534.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/12534