Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Performance methods of pichawa for weapon performance repertoire by Kru Peep Konglaithong (national artist)
Year (A.D.)
2024
Document Type
Thesis
First Advisor
ขำคม พรประสิทธิ์
Faculty/College
Faculty of Fine and Applied Arts (คณะศิลปกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Music (ภาควิชาดุริยางคศิลป์)
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
ดุริยางค์ไทย
DOI
10.58837/CHULA.THE.2024.390
Abstract
วิทยานิพนธ์เรื่องกลวิธีการเป่าปี่ชวาในบทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธของครูปี๊บ คงลายทอง (ศิลปินแห่งชาติ) เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธและกลวิธีการเป่าปี่ชวาในบทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธ ผลการวิจัยพบว่า บทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธมีจำนวน 6 บทเพลง ได้แก่ เพลงกระบี่ลีลา สองชั้น เพลงโยนดาบ สองชั้น เพลงมอญรำดาบ สองชั้น เพลงโลม สองชั้น และเพลงลงสรง สองชั้น เพลงสองชั้นใช้สำหรับไหว้ครูประจำแต่ละอาวุธ และเพลงโยน-แปลง ใช้สำหรับทุกการแสดงในช่วงเดินแปลงและเข้าต่อสู้ กลวิธีการเป่าปี่ชวาในบทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธจะต้องปรับกลุ่มเสียงเพื่อให้ปี่ชวาดำเนินทำนองได้สะดวกทั้งการใช้นิ้วและการใช้ลม อีกทั้งเพื่อให้พบทำนองที่เอื้อต่ออารมณ์ให้มีความฮึกเหิม เพลงที่จะต้องปรับกลุ่มเสียง ได้แก่ เพลงโยนดาบ สองชั้น เพลงมอญรำดาบ สองชั้น เพลงโลม สองชั้น เพลงลงสรง สองชั้น และเพลงที่ไม่ต้องปรับกลุ่มเสียง ได้แก่ เพลงกระบี่ลีลา สองชั้น นอกจากการปรับกลุ่มเสียงเพื่อความสะดวกในการบรรเลงปี่ชวา จะต้องใช้กลวิธีพิเศษเพื่อเพิ่มอรรถรสให้แก่ทำนอง ได้แก่ การตอดลิ้นโดยเป่าลมสั้น การตอดลิ้นตัดลม การตอดลิ้นติดกัน 2 ครั้ง การตอดลมโดยเป่าลมสั้น การปริบ การโปรยเสียง การตีนิ้ว การสะบัด การรวบทำนอง และการกระทบเสียง ซึ่งกลวิธีดังกล่าวในการเป่าปี่ชวาในแต่ละบทเพลงจะต้องศึกษาแบบตัวต่อตัวเพื่อให้ได้รับองค์ความรู้ที่ถูกต้องตามแบบแผนเนื่องจากกลวิธีใช้นิ้วและลมในการเป่าปี่ชวามีรายละเอียดที่ซับซ้อน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
This qualitative research, titled Performance Methods of Pichawa for Weapon Performance Repertoire by Kru Peep Konglaithong (National Artist), explores the repertoire for weapon performances and the playing techniques of the Pichawa in these songs. The study identifies six pieces in the weapon performance repertoire: Krabi Leela Song Chan, Yon Dab Song Chan, Mon Ram Dab Song Chan, Lom Song Chan, Long Song Song Chan. The Song chan songs are used to pay homage to the master associated with each weapon, while Yon-Plang songs accompany transitions and combat sequences. The research highlights the need for pitch adjustments in some songs to ensure smooth melodic progression and enhance emotional intensity. Songs requiring these adjustments include Yon Dab Song Chan, Mon Ram Dab Song Chan, Lom Song Chan, and Long Song Song Chan. In contrast, Krabi Leela Song Chan does not require pitch modification. Specialized techniques, such as Tod Lin (tonguing), Tod Lin with blowing , double Tod Lin, Tod Lom with short blowing trilling, Plib, and Ploi Seang are essential for adding character to the performance. Mastering these techniques demands one-on-one instruction due to their intricate details in finger and breath control.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คมขำ, ธีระรัตน์, "กลวิธีการเป่าปี่ชวาในบทเพลงเพื่อการแสดงอาวุธของครูปี๊บ คงลายทอง (ศิลปินแห่งชาติ)" (2024). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 12439.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/12439