Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
LOCATION FACTORS THAT AFFECT THE SALES PRICE OF CONDOMINIUM PROJECTS : A CASE STUDY OF THE CONDOMINIUMS ALONG THE BTS SKY TRAIN ROUTE FROM SIAM STATION TO BEARING STATION.
Year (A.D.)
2017
Document Type
Thesis
First Advisor
กุณฑลทิพย พานิชภักดิ์
Second Advisor
บุญยิ่ง คงอาชาภัทร
Faculty/College
Faculty of Architecture (คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Housing (ภาควิชาเคหการ)
Degree Name
เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การพัฒนาที่อยู่อาศัยและอสังหาริมทรัพย์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2017.708
Abstract
ปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งมีความสำคัญส่งผลต่อราคาขายของอาคารชุดพักอาศัยเป็นอย่างมาก และเมื่อมีการเปิดใช้บริการรถไฟฟ้าบีทีเอสโดยเฉพาะบริเวณเส้นทางสถานีสยามถึงแบริ่งทำให้มีการพัฒนาอาคารชุดขึ้นในเขตบริการของรถไฟฟ้าสายดังกล่าวเป็นจำนวนมาก การวิจัยจึงมีวัตถุประสงค์ในการหาปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งที่ส่งผลต่อราคาขายของอาคารชุดอย่างมีนัยสำคัญ ด้วยวิธีการสำรวจสภาพปัจจุบันของอาคารชุดและสิ่งอำนวยความสะดวกในการอยู่อาศัย นำมาสร้างแผนที่ด้วยโปรแกรม GIS เพื่อวัดระยะห่าง และวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของปัจจัยด้านที่ตั้งและราคาของอาคารชุดด้วยวิธีการวิเคราะห์การถดถอยพหุ ผลจากการทบทวนวรรณกรรมสามารถกำหนดปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งได้ 7 หมวดหมู่ 24 ตัวแปร ผลจากการสำรวจสภาพที่ตั้งของอาคารชุดในพื้นที่ศึกษาพบว่ามี 127 โครงการ มีราคาขายเฉลี่ย 99,921 บาทต่อตารางเมตร มีสิ่งอำนวยความสะดวกในการอยู่อาศัย ประกอบด้วย ศูนย์การค้า สถานศึกษา โรงพยาบาล และ สถานนันทนาการ ทั้งหมด 386 แห่ง มีระยะทางระหว่างที่ตั้งสิ่งอำนวยความสะดวกไปยังที่ตั้งอาคารชุดทั้งหมดเฉลี่ย 3,893 เมตร ผลการทดสอบทางสถิติพบว่าปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งสามารถอธิบายความสัมพันธ์ต่อราคาขายของอาคารชุดพักอาศัยได้ถึงร้อยละ 72 และตัวแปรที่มีความสัมพันธ์ต่อราคาขายของอาคารชุดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติมี 4 ตัวแปร ตัวแปรที่มีความสัมพันธ์ต่อราคาอาคารชุดมากที่สุดคือ ระยะทางจากสถานีรถไฟฟ้าบีทีเอส รองลงมาคือระยะห่างจากโรงเรียนมัธยมต้น ความกว้างของถนนผ่านหน้าโครงการ และระยะห่างจากศูนย์การค้าละแวกบ้าน ตามลำดับ เมื่อนำตัวแปรระยะทางจากที่ตั้งไปยังสิ่งอำนวยความสะดวกจากการศึกษา ไปอภิปรายผลกับทฤษฎีชุมชนละแวกบ้านพบว่า เมื่อพิจารณาจากระยะทางที่ต่ำที่สุด ตัวแปรสิ่งอำนวยความสะดวกเกือบทั้งหมดอยู่ในระยะทางที่สอดคล้องเป็นไปตามแนวคิดชุมชนละแวกบ้าน มีเพียงระยะทางไปยังสวนสาธารณะระดับเมืองที่ไม่สอดคล้องตามทฤษฎี และเมื่อพิจารณาค่าระยะทางเฉลี่ย กลับพบว่ามีเพียงระยะทางไปยังศูนย์การค้าละแวกบ้านและระยะทางไปยังโรงเรียนมัธยมปลายที่สอดคล้องตามทฤษฎีชุมชนละแวกบ้าน ผลการศึกษาเสนอแนะให้ผู้ประกอบการและผู้ที่กำลังเลือกซื้ออาคารชุดพักอาศัยพิจารณาปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งที่มีความสัมพันธ์ต่อราคาขายทั้ง 4 ตัวแปร เป็นปัจจัยหลักในการตัดสินใจพัฒนาโครงการอาคารชุดและเลือกซื้อโครงการ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The selling prices of condominiums are significantly affected by a number of factors related to location. Since the opening of the commuter rail system in Bangkok, especially from Siam to Bearing Station, many condominiums have been developed in the service areas along this route. The purpose of this study is to identify the factors related to location that significantly affect the selling prices of these condominiums. This was done by surveying the conditions of the condominiums and facilities, creating maps with the GIS program to measure distance, and analyzing the relationships between the relevant factors and the selling prices using multiple regression analysis. As a result of the literature review, seven sections and 24 variables about the locations were identified. In surveying the locations of the condominiums in the studied areas, it was found that there were 127 projects with an average selling price of 99,921 baht per square meter, and 386 facilities, including department stores, colleges, hospitals and entertainment places. The average distance between the condominiums and facilities is 3,893 meters. By conducting statistical tests, it was found that the factors related to location account for 72 percent of the relationship to selling prices of the condominiums. Specifically, four variables significantly related to the selling prices of the condominiums. The variable with the most significant relationship is the distance from the closest BTS station, followed by the distance from the nearest junior high school, the width of the road in front of each project, and the distance from nearby shopping malls, respectively. When discussing factors connected to distance to facilities in relation to the theory of nearby communities, it was found that almost all facilities had consistent distances, according to the theory, after shortest distances were considered. Only the distances to urban parks were found not to be consistent with the theory. In considering the average distances, it was found that the distances to nearby department stores and high schools were consistent with the theory. Based on the findings, it is suggested that condominium developers and buyers carefully consider these four key location factors related to selling prices, as they are the main factors for adding value when developing, buying and selling condominiums.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
พิริยพฤทธิ์, พิโรดม, "ปัจจัยด้านทำเลที่ตั้งของโครงการอาคารชุดพักอาศัยที่มีผลต่อราคาขาย : กรณีศึกษาอาคารชุดพักอาศัยที่ตั้งในบริเวณตามเส้นทางรถไฟฟ้าบีทีเอส สถานีสยามถึงสถานีแบริ่ง" (2017). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 1198.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/1198