Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
การท่องเที่ยวเชิงอาหารในฐานะเครื่องมือส่งเสริมความยั่งยืนทางอาหาร: กรณีศึกษาอาหารริมทางในกรุงเทพฯ
Year (A.D.)
2023
Document Type
Independent Study
First Advisor
Montira Rato
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
Master of Arts
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Southeast Asian Studies
DOI
10.58837/CHULA.IS.2023.2
Abstract
In 2002, the Thai government lauched two gastrodiplomacy initiatives to promote cultural awareness, increase export revenue, and boost tourism by increasing the number and quality of Thai restaurants abroad. These iniatives have been vastly successful and have since been emulated by other countries. This paper builds on the gastrodiplomacy initiatives' success by exploring the possibility of the same methods being applied to promotion of food sustainability. This research addresses the questions surrounding the factors that both enable and risk food sustainability, the sustainability projects currently being pursued in Thailand, any possible link between food sustainability and gastrodiplomacy with regards to government promotion, the sustainability measures currently being taken in Chinatown and Jodd Fairs Market, and the larger socio-political issue of food sustainability. Using the existing frameworks of gastrodiplomacy, food tourism, and food sustainability in conjunction with Bangkok's street food scenes as a case study, this research aims to serve as a reference for future work on global food sustainability, which in turn can be used for policy recommendations. The observational research conducted in Chinatown and at Jodd Fairs Market found that, while street food is economically and socially sustainable, there is significant progress that still needs to be made with regards to environmental sustainability.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
ในปี พ.ศ. 2545 รัฐบาลไทยได้ริเริ่มโครงการริเริ่มด้านอาหาร 2 โครงการเพื่อส่งเสริมความตระหนักรู้ทางวัฒนธรรม เพิ่มรายได้จากการส่งออก และส่งเสริมการท่องเที่ยวโดยการเพิ่มจำนวนและคุณภาพของร้านอาหารไทยในต่างประเทศ ความคิดริเริ่มเหล่านี้ประสบความสำเร็จอย่างล้นหลามและได้รับการเลียนแบบจากประเทศอื่นๆ นับแต่นั้นมา บทความนี้ต่อยอดความสำเร็จของโครงการริเริ่มด้านระบบทางเดินอาหารโดยการสำรวจความเป็นไปได้ของการใช้วิธีการเดียวกันนี้ในการส่งเสริมความยั่งยืนด้านอาหาร งานวิจัยนี้ตอบคำถามเกี่ยวกับปัจจัยที่เอื้ออำนวยและเสี่ยงต่อความยั่งยืนของอาหาร โครงการเพื่อความยั่งยืนที่กำลังดำเนินอยู่ในประเทศไทย การเชื่อมโยงที่เป็นไปได้ระหว่างความยั่งยืนของอาหารและการทูตด้านอาหารที่เกี่ยวข้องกับการส่งเสริมของรัฐบาล มาตรการด้านความยั่งยืนที่กำลังดำเนินการในไชน่าทาวน์และงาน Jodd Fairs ตลาดและประเด็นทางสังคมและการเมืองที่ใหญ่กว่าของความยั่งยืนด้านอาหาร การใช้กรอบการทำงานที่มีอยู่ด้านศิลปะการทูต การท่องเที่ยวเชิงอาหาร และความยั่งยืนทางอาหาร ร่วมกับอาหารริมทางในกรุงเทพฯ เป็นกรณีศึกษา งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้เป็นข้อมูลอ้างอิงสำหรับงานในอนาคตเกี่ยวกับความยั่งยืนของอาหารทั่วโลก ซึ่งสามารถนำไปใช้เป็นข้อเสนอแนะเชิงนโยบายได้ . การวิจัยเชิงสังเกตที่ดำเนินการในไชน่าทาวน์และที่ตลาด Jodd Fairs พบว่าแม้ว่าอาหารข้างทางจะมีความยั่งยืนทางเศรษฐกิจและสังคม แต่ก็ยังมีความก้าวหน้าที่สำคัญที่ยังต้องมีการดำเนินการเกี่ยวกับความยั่งยืนด้านสิ่งแวดล้อม
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Soltoff, Marissa, "Food tourism as a means of promoting food sustainability: a case study of street food in Bangkok" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 10523.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/10523