Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
อิทธิพลของ AI ต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในประเทศจีน
Year (A.D.)
2023
Document Type
Independent Study
First Advisor
Worawan Ongkrutraksa
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.IS.2023.30
Abstract
The objective of the paper is to study the effects of perceived usefulness (PU), perceived ease of use (PEU) and perceived enjoyment (PE), perceived cyber risks (PCR) of AI chatbots on the purchase intention (PI) of EVs among consumers in China. The study is conducted in a quantitative approach by using online questionnaires as a tool to collect data from 300 Shanghai based respondents, aged between 31-40, and have intention or experience using AI chatbots or EVs. The results show that overall respondents have a possibilities attitude towards PCR (M=3.36), PEU (M=3.27), PU (M=3.26), and PEU (M=3.26) of AI chatbots. Furthermore, the correlation analysis shows that all the factors (PU, PE, PEU, PCR) of AI chatbots are positively related to purchase intentions. The multiple regression analysis reveals that PU (β=0.216), PE(β=0.222), and PCR (β=0.228), among them, the most influential factor towards PI is PCR. The study recommends embracing AI chatbots as an essential communication tool, particularly in the development of green products, leveraging the advancements in AI technology. Utilizing AI chatbots enhances consumer experiences and provides valuable information, facilitating informed purchase decisions. This strategic approach not only contributes to company revenue but also amplifies individuals' intentions and awareness of environmental protection, fostering a positive impact on sustainability efforts.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้คือเพื่อศึกษาผลกระทบของการรับรู้ประโยชน์ (PU) การรับรู้ความสะดวกในการใช้งาน (PEU) และการรับรู้ความเพลิดเพลิน (PE) การรับรู้ความเสี่ยงทางไซเบอร์ (PCR) ของแชทบอท AI ต่อความตั้งใจในการซื้อ (PI) ของ EV ผู้บริโภคในประเทศจีน การศึกษานี้ดำเนินการใช้วิธีเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์เป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลจากผู้ตอบแบบสอบถามชาวจีน ในเซี่ยงไฮ จำนวน 300 ราย ซึ่งมีอายุระหว่าง 31-40 ปี และมีความตั้งใจหรือมีประสบการณ์ในการใช้แชทบอทหรือรถยนต์ไฟฟ้าแบบ AI ผลลัพธ์แสดงให้เห็นว่าผู้ตอบแบบสอบถามโดยรวมมีทัศนคติที่เป็นไปได้ต่อ PCR (M=3.36), PEU (M=3.27), PU (M=3.26) และ PEU (M=3.26) ของแชทบอท AI นอกจากนี้ การวิเคราะห์ความสัมพันธ์แสดงให้เห็นว่าปัจจัยทั้งหมด (PU, PE, PEU, PCR) ของแชทบอท AI มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความตั้งใจในการซื้อ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเผยให้เห็นว่า PU (β=0.216), PE(β=0.222) และ PCR (β=0.228) ในจำนวนนี้ ปัจจัยที่มีอิทธิพลมากที่สุดต่อ PI คือ PCR โดยการศึกษาแนะนำให้นำแชทบอท AI มาเป็นเครื่องมือสื่อสารที่จำเป็น โดยเฉพาะอย่างยิ่งในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม โดยใช้ประโยชน์จากความก้าวหน้าของเทคโนโลยี AI การใช้แชทบอท AI ช่วยเพิ่มประสบการณ์ของผู้บริโภคและให้ข้อมูลที่มีประโยชน์ต่อการตัดสินใจซื้อ แนวทางเชิงกลยุทธ์นี้ไม่เพียงแต่ก่อให้เกิดรายได้ของบริษัทเท่านั้น แต่ยังขยายความตั้งใจและความตระหนักรู้ของบุคคลในเรื่องการปกป้องสิ่งแวดล้อม ส่งเสริมให้เกิดผลกระทบเชิงบวกต่อความพยายามสร้างความยั่งยืนของสิ่งแวดล้อม
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Fang, Ning, "The influence of AI chatbots on purchase intention of electric vehicles among consumers in China" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 10106.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/10106