Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

อิทธิพลของ AI ต่อความตั้งใจซื้อรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในประเทศจีน

Year (A.D.)

2023

Document Type

Independent Study

First Advisor

Worawan Ongkrutraksa

Faculty/College

Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)

Degree Name

Master of Arts (Communication Arts)

Degree Level

Master's Degree

Degree Discipline

Strategic Communication Management

DOI

10.58837/CHULA.IS.2023.30

Abstract

The objective of the paper is to study the effects of perceived usefulness (PU), perceived ease of use (PEU) and perceived enjoyment (PE), perceived cyber risks (PCR) of AI chatbots on the purchase intention (PI) of EVs among consumers in China. The study is conducted in a quantitative approach by using online questionnaires as a tool to collect data from 300 Shanghai based respondents, aged between 31-40, and have intention or experience using AI chatbots or EVs. The results show that overall respondents have a possibilities attitude towards PCR (M=3.36), PEU (M=3.27), PU (M=3.26), and PEU (M=3.26) of AI chatbots. Furthermore, the correlation analysis shows that all the factors (PU, PE, PEU, PCR) of AI chatbots are positively related to purchase intentions. The multiple regression analysis reveals that PU (β=0.216), PE(β=0.222), and PCR (β=0.228), among them, the most influential factor towards PI is PCR. The study recommends embracing AI chatbots as an essential communication tool, particularly in the development of green products, leveraging the advancements in AI technology. Utilizing AI chatbots enhances consumer experiences and provides valuable information, facilitating informed purchase decisions. This strategic approach not only contributes to company revenue but also amplifies individuals' intentions and awareness of environmental protection, fostering a positive impact on sustainability efforts.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้คือเพื่อศึกษาผลกระทบของการรับรู้ประโยชน์ (PU) การรับรู้ความสะดวกในการใช้งาน (PEU) และการรับรู้ความเพลิดเพลิน (PE) การรับรู้ความเสี่ยงทางไซเบอร์ (PCR) ของแชทบอท AI ต่อความตั้งใจในการซื้อ (PI) ของ EV ผู้บริโภคในประเทศจีน การศึกษานี้ดำเนินการใช้วิธีเชิงปริมาณโดยใช้แบบสอบถามออนไลน์เป็นเครื่องมือในการรวบรวมข้อมูลจากผู้ตอบแบบสอบถามชาวจีน ในเซี่ยงไฮ จำนวน 300 ราย ซึ่งมีอายุระหว่าง 31-40 ปี และมีความตั้งใจหรือมีประสบการณ์ในการใช้แชทบอทหรือรถยนต์ไฟฟ้าแบบ AI ผลลัพธ์แสดงให้เห็นว่าผู้ตอบแบบสอบถามโดยรวมมีทัศนคติที่เป็นไปได้ต่อ PCR (M=3.36), PEU (M=3.27), PU (M=3.26) และ PEU (M=3.26) ของแชทบอท AI นอกจากนี้ การวิเคราะห์ความสัมพันธ์แสดงให้เห็นว่าปัจจัยทั้งหมด (PU, PE, PEU, PCR) ของแชทบอท AI มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความตั้งใจในการซื้อ การวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณเผยให้เห็นว่า PU (β=0.216), PE(β=0.222) และ PCR (β=0.228) ในจำนวนนี้ ปัจจัยที่มีอิทธิพลมากที่สุดต่อ PI คือ PCR โดยการศึกษาแนะนำให้นำแชทบอท AI มาเป็นเครื่องมือสื่อสารที่จำเป็น โดยเฉพาะอย่างยิ่งในการพัฒนาผลิตภัณฑ์ที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม โดยใช้ประโยชน์จากความก้าวหน้าของเทคโนโลยี AI การใช้แชทบอท AI ช่วยเพิ่มประสบการณ์ของผู้บริโภคและให้ข้อมูลที่มีประโยชน์ต่อการตัดสินใจซื้อ แนวทางเชิงกลยุทธ์นี้ไม่เพียงแต่ก่อให้เกิดรายได้ของบริษัทเท่านั้น แต่ยังขยายความตั้งใจและความตระหนักรู้ของบุคคลในเรื่องการปกป้องสิ่งแวดล้อม ส่งเสริมให้เกิดผลกระทบเชิงบวกต่อความพยายามสร้างความยั่งยืนของสิ่งแวดล้อม

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.