Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Using design thinking to develop web application of food truck business
Year (A.D.)
2023
Document Type
Independent Study
First Advisor
พิมพ์มณี รัตนวิชา
Faculty/College
Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ
DOI
10.58837/CHULA.IS.2023.59
Abstract
ธุรกิจฟูดทรักในปัจจุบันการดำเนินงานต่าง ๆ ของผู้ประกอบการหรือกลุ่มรถฟูดทรักได้รับความนิยม มีการเข้ามาเริ่มดำเนินการเป็นผู้ประกอบการเพิ่มขึ้น เพราะสามารถดำเนินงานโดยใช้เงินลงทุนไม่มากนัก พร้อมทั้งยังมีช่องทางประชาสัมพันธ์โดยอาศัยโซเชียลมีเดียที่สามารถเข้าถึงกลุ่มลูกค้าได้อย่างตรงเป้าหมาย นอกเหนือไปจากนั้นรถฟูดทรักยังสามารถเปลี่ยนที่หมายในการขายได้ง่าย ทำให้เกิดการเข้าถึงการจัดงานต่าง ๆ โดยใช้ฟูดทรักเริ่มมีหลากหลายมากขึ้นตั้งแต่รูปแบบการจัดงานใหญ่ ๆ ไปจนถึงงานขนาดเล็ก ๆ จำนวนคนไม่มากนัก พร้อมทั้งช่วยสร้างลูกเล่นต่าง ๆ ให้กับงานได้ดี ซึ่งปัจจุบันเริ่มมีการเข้าไปหาพื้นที่จอดใหม่นอกเหนือจากงานอิเวนต์ เช่น รถฟูดทรักที่ให้บริการตามหมู่บ้าน และคอนโดมิเนียม ปั๊มน้ำมัน รวมไปถึงฟูดทรักที่เป็นฟูดซัปพอร์ตในกับกลุ่มดารานักแสดงต่าง ๆ ซึ่งเป็นที่นิยมมากขึ้นอย่างไรก็ดีในปัจจุบันยังมีช่องว่างในการติดต่อสื่อสารระหว่างเจ้าของรถฟูดทรักกับผู้ที่ต้องการใช้บริการรถฟูดทรักเพื่อไปออกงานตามสถานที่ต่าง ๆ โดยรถฟูดทรักที่ต้องการไปออกงานอาจมีหลากหลายช่องทางติดต่อ ไม่มีศูนย์รวม จึงเกิดความต้องการรวบรวมเป็นศูนย์รวมแหล่งหา และการจ้างฟูดทรักไปออกงานระหว่างเจ้าของรถฟูดทรักตอบสนองความต้องการของผู้ใช้งานที่ต้องการจ้างรถฟูดทรักไปออกงานตามที่ต่าง ๆ ได้สะดวกและรวดเร็วมากยิ่งขึ้น และเป็นมาตรฐานใหม่ในการจอง ระบบต้นเเบบที่ได้จากการดำเนินโครงการนี้จะช่วยให้การดำเนินงานของธุรกิจฟูดทรักเข้าถึงได้ง่ายมากยิ่งขึ้น โดยเว็บแอปพลิเคชันจะช่วยเพิ่มความน่าสนใจเเละสะดวกสบายตอบโจทย์กลุ่มผู้ใช้งานได้มากยิ่งขึ้น
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
Nowadays, there are more food trucks or organizations who operate foodtrucks in the food truck industry. Since these firms can start and maintain their businesses with comparatively little capital, the businesses become more popular. They also have a number of direct customer outreach strategies, mostly based on social media, which gives them access to potential customers. Additionally, food trucks are mobile venues that can be set up quickly and simply for a variety of events, from enormous parties to intimate get-togethers with a limited number of guests, while providing interesting and varied eating experiences. These days, food truck venues are going beyond the usual events to new parking lots. They are offering their services in neighborhoods, at condos, at petrol stations, and even catering to celebrities' favorite foods. However, these businesses still have communication gaps between food truck operators and people or companies who want to use them for different kinds of off-site events. Food trucks who want to take part in these events do not have a single platform, but rather a number of outlets for communication. However, there is now a need for a centralized system that would connect food truck services with users' requirements so they may be hired for a variety of off-site events, streamlining and improving the process. This will bring new standard for reserving and organizing food trucks for events.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
คุ้มครองธรรม, ปัณณธร, "การใช้การคิดเชิงออกแบบเพื่อพัฒนาเว็บแอปพลิเคชันของธุรกิจฟูดทรัก" (2023). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 10044.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/10044