•  
  •  
 

Abstract

The objectives of this research are (1) to analyze the Identity pattern of southern handicraft and (2) to develop a series of artistic activities to promote the identity of southernhandicraft. The target group are youths aged 15-25 in Songkhla province. The research instruments consisted of 2 sets. The first set was to collect information on the values and identities of Southern handicraft and to develop art activities from that information. The first set consists of 3 parts, 1) interviewing best practice activity experts 2) interviewing Southern handicraft experts 3) complete an activity report based on the good practice observations. The second set of research instruments was to assess the quality of the art activity developed. The second set consists of 4 parts 1) Appreciation assessment 2) Participant interview form 3) Post-assessment on the satisfaction 4) Holistic behavioral assessment. The data was then analyzed using descriptive statistics.The findings revealed that natural materials are available in the southern region and the colors used are particularly bright with decorated patterns inspired by the local nature. A series of activities consists of 6 parts: (1) making brooch from Thai Nang Talung, (2) Making Pah Yok Meung Na-Korn from paper, (3) designing and making patterns on Sa-Ting Moh pottery, (4) Making Beramas pattern on notebook, (5) Making ring by Na-Korn Niello Wares technique, and (6) Design pen pattern by Lygodium. The results of the development trial found that after the youth activity, the average value of the identity in the arts and crafts of the south was higher (M = 51.93) than before the activity (M = 41.37) at the statistical significance of .05.(การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อวิเคราะห์รูปแบบของอัตลักษณ์ศิลปหัตถกรรมภาคใต้(2) เพื่อพัฒนาชุดกิจกรรมศิลปะเพื่อส่งเสริมการเห็นคุณค่าเรื่องอัตลักษณ์ในงานศิลปหัตถกรรมภาคใต้กลุ่มเป้าหมายคือ กลุ่มเยาวชนจังหวัดสงขลา อายุ 15-25 ปี เครื่องมือสำหรับเก็บข้อมูลเพื่อหาข้อสรุปเกี่ยวกับอัตลักษณ์และเพื่อพัฒนากิจกรรม คือ (1) แบบสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญการจัดกิจกรรม best practice(2) แบบสัมภาษณ์ปราชญ์ชาวบ้าน (3) แบบสังเกตการจัดกิจกรรมที่มีแนวปฏิบัติที่ดี เครื่องมือวัดคุณภาพของกิจกรรม คือ (1) แบบประเมินเรื่องการเห็นคุณค่า (2) แบบสัมภาษณ์ผู้ร่วมกิจกรรม (3) แบบประเมินความพึงพอใจผู้ร่วมกิจกรรม และ (4) แบบสังเกตพฤติกรรมผู้ร่วมกิจกรรม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติ ด้วยสถิติ t-test dependent และการวิเคราะห์เชิงเนื้อหาผลการวิจัยพบว่า 1. รูปแบบของอัตลักษณ์ที่สำคัญคือ มีการใช้วัสดุธรรมชาติที่มีในท้องถิ่นภาคใต้สีสันสดใส ลวดลายได้แรงบันดาลใจมาจากธรรมชาติในท้องถิ่น 2. กิจกรรมศิลปะที่พัฒนาขึ้นมี 6 กิจกรรม คือ (1) เข็มกลัดจากหนังตะลุง (2) ผ้ายกกระดาษ (3) ตกแต่งหม้อสทิงหม้อ (4) สมุดสวยด้วยลายว่าวเบอร์อามัส (5) ตกแต่งแหวนด้วยวิธีการทำเครื่องถมเมืองนคร (6) ด้ามจับปากกาสานย่านลิเภา ใช้เวลา 2 ชั่วโมงต่อกิจกรรม 3. ผลจากการนำกิจกรรมที่พัฒนาขึ้นไปทดลองใช้ พบว่า เยาวชนที่ร่วมกิจกรรมเห็นคุณค่าหลังการทำกิจกรรม (M = 1.93) สูงกว่าก่อนทำกิจกรรม (M = 41.37) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05)

Publisher

Faculty of Education, Chulalongkorn University

First Page

103

Last Page

121

Included in

Education Commons

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.