Abstract
The objective of this research was to creat a participatory management model for the creation of equality and equity in education of elementary schools in the lower central region of Thailand. The research population was 606 element schools. Research tools included a survey questionnaire and an in-depth interview. The data was analyzed by using mean, standard deviation, principal-component analysis (PA), and Varimax OrthogonalRotation Method. The results of the study showed that this educational management model consisted of a set of objectives, processes, and methods for joint planning, implementing, and evaluating educational management for equality and equality. The main component of the model was the role of participation of the school board in the 3 primary tasks of the school and 19 more sub-components. This model came with the highlight of the model was the emphasis on individual learners, systematically exploration of the needs and problems of each person. This model has been evaluated by experts to be accurate, practical, and useful at the highest level.(งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างรูปแบบการจัดการศึกษาแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความเสมอภาคและความเท่าเทียมทางการศึกษาอย่างมีคุณภาพของโรงเรียนประถมศึกษาในเขตภาคกลางตอนล่างประชากร คือ โรงเรียนประถม จำนวน 606 โรง เครื่องมือวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์เชิงลึก วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้วิธี principal-component analysis (PA) และวิธีหมุนแกนออโธกอนอลแบบวาริแมกซ์ (varimax rotationl) ผลการศึกษา พบว่า รูปแบบการจัดการศึกษาที่สร้างขึ้น ประกอบด้วย ชุดของการกำหนดวัตถุประสงค์ กระบวนการ และวิธีการในการร่วมวางแผน การร่วมปฏิบัติตามแผน และการร่วมประเมินผล องค์ประกอบหลัก คือ บทบาทในการมีส่วนร่วมของคณะกรรมการสถานศึกษาใน 3 ภารกิจหลักของโรงเรียน และองค์ประกอบย่อย 19 องค์ประกอบ จุดเด่นของรูปแบบ คือ การเน้นผู้เรียนเป็นรายบุคคล การสำรวจความต้องการและปัญหาของแต่ละคนอย่างเป็นระบบ รูปแบบนี้ได้รับการประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญว่ามีความถูกต้องใช้งานได้จริงและมีประโยชน์ในระดับสูงสุด)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
239
Last Page
253
Recommended Citation
Samahito, Phra Khru Palad Chaiwat and Utairat, Weerawat
(2020)
"Participatory Management Model for the Creation of Equality and Equality in Education of Elementary Schools in Lower Central of Thailand(รูปแบบการจัดการศึกษาแบบมีส่วนร่วมเพื่อสร้างความเสมอภาคและความเท่าเทียมทางการศึกษาอย่างมีคุณภาพของโรงเรียนประถมศึกษาในเขตภาคกลาง),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
1, Article 13.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss1/13