Abstract
This research aimed to (1) compare achievement among students provided with static feedback in the form of hints, reducing feedback with hints, and knowledge of responsefeedback, (2) compare achievement among students who did not get the opportunity to change answers with those who did get the opportunity to change answers, and(3) examine the interaction effect of feedback types and answer changing on achievement. We performed a 3 ? 2 completely randomized factorial designs. Participants were 381 tenth-grade students whose selection was randomized by using a multistage sampling method. Two computerized tests comprising 10-item completion questions each were administered in this research. Two-way ANOVA was performed to analyze the data.The results showed that the main effect of feedback types was statistically significantat .05 levels, F(2, 375) = 8.52, p < .001, = .04. Similarly, the main effect of answer changingwas statistically significant at .05 levels, F(1, 375) = 29.64, p < .001, = .07. However, the interaction effect was not statistically significant at .05 levels, F(2, 375) = 2.70, p = .07, = .01. (การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับข้อมูลย้อนกลับแบบให้คำชี้แนะคงที่ ข้อมูลย้อนกลับแบบให้คำชี้แนะลดลง และข้อมูลย้อนกลับแบบบอกผลการกระทำ (2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ไม่ได้รับโอกาสให้เปลี่ยนคำตอบและได้รับโอกาสให้เปลี่ยนคำตอบ และ (3) วิเคราะห์ปฏิสัมพันธ์ระหว่างประเภทข้อมูลย้อนกลับและการเปลี่ยนคำตอบที่ส่งผลต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน โดยใช้แบบแผนการวิจัยแบบ 3?2 แฟคทอเรียลสุ่มสมบูรณ์ตัวอย่างวิจัย คือ นักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 381 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือวิจัย คือ แบบสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาฟิสิกส์เรื่องงานและพลังงานซึ่งเป็นแบบสอบแบบเติมคำ จำนวน2 ฉบับ ฉบับละ 10 ข้อ ทดสอบโดยใช้คอมพิวเตอร์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทางผลการวิจัย พบว่า นักเรียนที่ได้รับข้อมูลย้อนกลับต่างกันมีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05, F(2, 375) = 8.52, p < .001, = .04 อีกทั้งนักเรียนที่มีรูปแบบ การเปลี่ยนคำตอบต่างกันมีคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05, F(1, 375) = 29.64, p < .001, = .07 โดยที่ปฏิสัมพันธ์ระหว่างประเภทข้อมูลย้อนกลับและการเปลี่ยนคำตอบไม่มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05, F(2, 375) = 2.70, p = .07, = .01)
Publisher
Faculty of Education, Chulalongkorn University
First Page
1
Last Page
21
Recommended Citation
Wancham, Kittitas and Tangdhanakanond, Kamonwan
(2020)
"Effects of Different Feedback Types and Answer Changing on Achievement of Tenth Grade Students (ผลของประเภทข้อมูลย้อนกลับและการเปลี่ยนคำตอบที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4),"
Journal of Education Studies: Vol. 48:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://digital.car.chula.ac.th/educujournal/vol48/iss1/1