Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

โมเดลธุรกิจใหม่ของวิสาหกิจอาหารขนาดเล็กในประเทศไทย

Year (A.D.)

2019

Document Type

Thesis

First Advisor

Nattaya Ngamrojanavanich

Second Advisor

Nongnuj Muangsin

Third Advisor

Chupun Gowanit

Faculty/College

Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)

Degree Name

Doctor of Philosophy

Degree Level

Doctoral Degree

Degree Discipline

Technopreneurship and Innovation Management

DOI

10.58837/CHULA.THE.2019.522

Abstract

This research aims to investigate the core components of the food business and to develop the food business model for the small food firm. The study is conducting by using a mix-method approach. The finding shows that the food business model constellates six core components, which are innovation, value proposition, value delivery, revenue model, compelling strategy, and the firm’s performance. The six components are statistically validated the model relationship by using a correlation coefficient. The correlation indicates that a change of a component affects all the other components in the model as a whole. This study complementarity extends the contribution to the literature of the entrepreneurship and the business model aspects in a selected segment. The small food firm can apply the new food business model as a primal tool to assess the food business readiness.

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ในการที่จะค้นหาองค์ประกอบหลักในการทำธุรกิจอาหารเพื่อที่จะพัฒนาขึ้นเป็นโมเดลธุรกิจสำหรับวิสาหกิจอาหารขนาดเล็กในประเทศไทย การวิจัยใช้กระบวนการวิจัยแบบผสมทั้งในการวิจัยเชิงคุณภาพ และการวิจัยเชิงปริมาณ ผลการวิจัยพบว่าองค์ประกอบหลักของธุรกิจอาหารของวิสาหกิจอาหารขนาดเล็กประกอบ 6 ปัจจัยหลักได้แก่ นวัตกรรม การสร้างคุณค่า การส่งมอบคุณค่า การสร้างรายได้ การเลือกใช้กลยุทธ์ และผลประกอบการของวิสาหกิจ ซึ่งทั้ง 6 ปัจจัยในโมเดลธุรกิจอาหารนั้นได้ถูกทดสอบทางสถิติด้วยเทคนิคการหาค่าของสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพื่อตรวจสอบว่าแต่ละปัจจัยนั้นมีระดับของความสัมพันธ์ระหว่างกันเพียงใด นอกจากผลการวิจัยในครั้งนี้จะแสดงให้เห็นถึงระดับความสัมพันธ์ที่เกิดขึ้นระหว่างปัจจัยที่ทำการทดสอบ ผลการวิจัยยังช่วยสนับสนุนให้เกิดองค์ความรู้ใหม่ในเรื่องโมเดลธุรกิจของวิสาหกิจอาหารขนาดเล็ก ซึ่งผู้ประกอบการด้านอาหารขนาดเล็กสามารถนำโมเดลธุรกิจอาหารใหม่นี้ไปปรับใช้ในตรวจสอบความพร้อมของกระบวนการในการดำเนินธุรกิจของตนเอง

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.