Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
ความสัมพันธ์ระหว่างทัศนคติของผู้ชมชาวจีนต่อวิดีโอแฟนซับและทัศนคติต่อการสนับสนุน
Year (A.D.)
2019
Document Type
Thesis
First Advisor
Smith Boonchutima
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
Master of Arts (Communication Arts)
Degree Level
Master's Degree
Degree Discipline
Strategic Communication Management
DOI
10.58837/CHULA.THE.2019.515
Abstract
This paper aimed to study Chinese viewers’ attitude toward watching fan-subtitled online courses, attitude toward sponsorship activity, and attitude toward sponsor brand. The relationships among three attitude variables were examined based on Fritz Heider’s balance theory. A quantitative approach was employed and an online questionnaire was distributed on the online forum of the most popular fansub group's website in mainland China. 216 samples were collected. The finding showed that three variables were favorable, and significantly positively correlated. This suggested that sponsoring fan-subtitled video could contribute to a positive attitude towards brands.
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติของผู้ชมชาวจีนต่อการรับชมวิดีโอแฟนซับและทัศนคติต่อการสนับสนุน รวมไปถึงการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างทั้งสามตัวแปร ตามทฤษฎีความสมดุล (Balance Theory) ของฟริทซ์ ไฮเดอร์ ใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงปริมาณและใช้แบบสอบถามออนไลน์เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นผู้เข้าชมกระทู้บนเว็บไซต์แฟนซับที่มีผู้ชมมากที่สุดของประเทศจีน ผู้ตอบสอบถามมีจำนวน 216 คน ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า กลุ่มตัวอย่างมีทัศนคติเชิงบวกต่อทุกตัวแปร และพบความสัมพันธ์ในเชิงบวกระหว่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ซึ่งอาจหมายความว่าการให้การสนับสนุนวิดีโอแฟนซับอาจมีส่วนช่วยทำให้เกิดทัศนคติเชิงบวกต่อแบรนด์
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
Lou, Ruiqi, "The relationship between Chinese viewers' attitude toward fansub videos and attitude toward sponsorship" (2019). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8891.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8891