Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Seasonality of air conditioner demand : a case study of ABC company
Year (A.D.)
2022
Document Type
Independent Study
First Advisor
สมพงษ์ ศิริโสภณศิลป์
Faculty/College
Graduate School (บัณฑิตวิทยาลัย)
Degree Name
วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
การจัดการโลจิสติกส์และโซ่อุปทาน
DOI
10.58837/CHULA.IS.2022.220
Abstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ ศึกษาผลของฤดูกาลในการขายต่อปริมาณจำหน่ายเครื่องปรับอากาศ และศึกษา และประเมินวิธีพยากรณ์ที่เหมาะสมในการพยากรณ์ความต้องการสินค้าเครื่องปรับอากาศภายใต้ผลของฤดูกาล โดยข้อมูลที่นำมาศึกษา คือ ปริมาณยอดขายสินค้าที่ร้านค้าขายให้กับผู้บริโภค (Sell-out) เนื่องจากผู้วิจัยต้องการศึกษาพฤติกรรมของผู้บริโภคที่เกิดขึ้นจริงของเครื่องปรับอากาศใน 5 รายการสินค้า ตั้งแต่เดือนมกราคม 2014 จนถึงเดือนธันวาคม 2018 โดยแบ่งเป็น 2 ชุดข้อมูล คือ ชุดข้อมูลที่ 1 ปริมาณยอดขายสินค้าย้อนหลังตั้งแต่เดือนมกราคม 2014 จนถึงเดือนธันวาคม 2017 ชุดข้อมูลที่ 2 ปริมาณยอดขายสินค้าย้อนหลังตั้งแต่เดือนมกราคมจนถึงเดือนธันวาคม 2018 เพื่อใช้ในการเลือกเทคนิคการพยากรณ์ที่เหมาะสมสำหรับแต่ละรายการ โดยเปรียบเทียบการพยากรณ์ในรูปแบบแนวโน้มฤดูกาลแบบบวก และรูปแบบแนวโน้มฤดูกาลแบบคูณ
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purpose of this study was to study the effect of seasonality on sales volume of air conditioners and to determine the forecasting methods for forecasting demand of air conditioners under seasonal effects. The forecasting techniques adopted are the Holt – Winter’s Seasonal Method with additive seasonal effect and that with multiplicative seasonal effect. The data taken for the study is the quantity of product sales from stores to consumers (Sell-out) of 5 representing items from January 2014 to December 2018. Data is divided into 2 sets, sales volume from January 2014 to December 2017 used to determine parameters of the forecasting techniques and set 2 sets, sales volume from January 2014 to December 2017 used to determine parameters of the forecasting technique and set 2 representing sales from January to December 2018 used to select for each item the suitable forecasting technique by comparing the method with additive seasonal effect and that with multiplicative seasonal effect.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
วงศ์แก้ว, อติญา, "อิทธิพลของฤดูกาลต่ออุปสงค์ของเครื่องปรับอากาศ : กรณีศึกษา บริษัท ABC" (2022). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 8302.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/8302