Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
The influence of food review YouTubers on YouTube user's eating behavior
Year (A.D.)
2022
Document Type
Thesis
First Advisor
สมิทธิ์ บุญชุติมา
Faculty/College
Faculty of Communication Arts (คณะนิเทศศาสตร์)
Degree Name
นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นิเทศศาสตร์
DOI
10.58837/CHULA.THE.2022.636
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสำรวจพฤติกรรมการเปิดรับสื่อจากคลิปวิดีโอของยูทูบเบอร์สายรีวิวอาหารของผู้ใช้ยูทูบ 2) เพื่ออธิบายปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการรับประทานอาหารตามยูทูบเบอร์สายรีวิวอาหาร เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ในรูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจ (Survey Research) ด้วยการแจกแบบสอบถามออนไลน์ (Online Questionnaire) จากกลุ่มตัวอย่างที่มีอายุ 18 ปีขึ้นไป ที่มีประสบการณ์ในการรับชมคลิปวิดีโอรีวิวอาหารในเว็บไซต์ยูทูบ จำนวน 384 คน และนำผลมาวิเคราะห์ใน SPSS ผลการวิจัย พบว่า 1) การเปิดรับสื่อคลิปวิดีโอยูทูบเบอร์สายรีวิวอาหารมีอิทธิพลต่อผู้ใช้ยูทูบ 2) อิทธิพลที่ผู้ใช้ยูทูบได้รับจากการรับชมคลิปวิดีโอยูทูบเบอร์สายรีวิวอาหารด้านการปฏิสัมพันธ์ส่งผลต่อพฤติกรรมการรับประทานตามมากที่สุด รองลงมา ด้านความไว้วางใจ ด้านความชอบ ด้านความเกี่ยวพัน
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The purposes of this research were 1) To explore the media exposure behavior of video clips from food review YouTubers. 2) To explain factors influencing food intake according to YouTubers. This food review research is a quantitative research conducted in the form of survey research. An online questionnaire was distributed to a sample group aged 18 years and over, who have experience in watching food review video clips on YouTube. The sample consisted of 384 people, and the results were analyzed using SPSS. The research findings revealed the following 1) The media exposure of YouTube video clips by food reviewers had an influence on YouTube users. 2) Among the influences that YouTube users received from watching video clips of food reviewers on YouTube, the aspect of interaction had the most significant impact on eating behavior, followed by trust, affection, and involvement.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ธีระพันธ์, อังค์ริสา, "อิทธิพลของยูทูบเบอร์สายรีวิวอาหารต่อพฤติกรรมการรับประทานตามของกลุ่มผู้ใช้ยูทูบ" (2022). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 6346.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/6346