Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)

Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)

A development of chatbot system and line application for condominium juristic person

Year (A.D.)

2022

Document Type

Independent Study

First Advisor

จันทร์เจ้า มงคลนาวิน

Faculty/College

Faculty of Commerce and Accountancy (คณะพาณิชยศาสตร์และการบัญชี)

Degree Name

วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต

Degree Level

ปริญญาโท

Degree Discipline

เทคโนโลยีสารสนเทศทางธุรกิจ

DOI

10.58837/CHULA.IS.2022.81

Abstract

ปัจจุบันเทคโนโลยีสารสนเทศพัฒนาไปอย่างรวดเร็ว และเข้ามามีบทบาทที่สำคัญเป็นอย่างยิ่งต่อภาคธุรกิจ แซตบอตเป็นหนึ่งในเทคโนโลยีที่ได้รับความนิยมอย่างแพร่หลายและสามารถนำมาช่วยสนับสนุนการติดต่อสื่อสารระหว่างผู้ใช้งานกับธุรกิจได้เป็นอย่างดี เนื่องจากเป็นช่องทางอัตโนมัติที่สามารถบริการผู้ใช้งานได้แทบทุกที่ทุกเวลาด้วยภาษาที่ใกล้เคียงภาษาธรรมชาติ ผ่านอุปกรณ์และแอปพลิเคชันที่ผู้ใช้งานส่วนใหญ่คุ้นเคย เช่น โทรศัพท์มือถือ และแอปพลิเคชันไลน์ (LINE) รวมทั้งยังสามารถเก็บข้อมูลจากผู้ใช้งานเพื่อนำมาวิเคราะห์ด้วยคลังข้อมูลและระบบสนับสนุนการตัดสินใจ โครงการ “การพัฒนาระบบแชตบอตและแอปพลิเคชันไลน์สำหรับนิติบุคคลคอนโดมิเนียม” ประกอบด้วย 6 ระบบหลัก ได้แก่ (1) ระบบแชตบอตสำหรับประกาศ (2) ระบบเเชตบอตสำหรับชำระค่าใช้จ่าย (3) ระบบเเชตบอตสำหรับแจ้งพัสดุไปรษณีย์ (4) ระบบแอปพลิเคชันไลน์สำหรับแจ้งซ่อม (5) เว็บแอปพลิเคชันสำหรับนิติบุคคลอาคารชุด (6) ระบบวิเคราะห์ข้อมูลการใช้งานเเชตบอต โดยระบบแซตบอตได้ถูกพัฒนาขึ้นด้วยโปรแกรม Dialogflow, LINE Messaging API และภาษาไพธอนผ่านโปรแกรม Visual Studio Code ส่วนระบบเว็บแอปพลิเคชันถูกพัฒนาขึ้นด้วยโปรแกรม Django ร่วมกับระบบจัดการฐานข้อมูล PostgreSQL ระบบแซตบอตและเว็บแอปพลิเคชันที่พัฒนาขึ้นนี้สามารถนำมาเพิ่มช่องทางในการติดต่อสื่อสารระหว่างผู้พักอาศัยและนิติบุคคลคอนโดมิเนียม เพื่อให้ผู้พักอาศัยได้รับบริการที่สะดวกและรวดเร็ว ไม่จำกัดด้วยเวลาและสถานที่ในการให้บริการ อีกทั้งจะช่วยลดภาระของเจ้าหน้าที่นิติบุคคลในการให้บริการงานที่มีรูปแบบซ้ำ เพื่อให้เจ้าหน้าที่นิติบุคคลสามารถใช้เวลากับงานด้านอื่นมากยิ่งขึ้น

Other Abstract (Other language abstract of ETD)

Information technology has evolved rapidly and plays a vital role in business. A chatbot is one of the widely adopted technologies. It can support communication between business and their users because it can serve as an automated channel that can service virtually anywhere and anytime with near-natural language through ubiquitous devices and applications such as mobile phones and LINE. In addition, it enables a collection of user data for further analysis with data warehouse and decision support systems. This project comprises six systems: Chatbot System for Announcements, Chatbot System for Bill Payment, Chatbot System for Parcel Notification, a LINE Application System for Repair Requests, a Web Application for Condominium Juristic Person, and Chatbot Usage Analysis System. The Chatbot system was developed using Dialogflow, LINE Messaging API, and python via Visual Studio Code. The web application was developed using the Django framework and PostgreSQL database management system. The developed chatbot and web application serve as an additional communication channel between residents and condominium juristic persons. The systems can provide fast and convenient services for residents, not limited by service time or location. They can also reduce the amount of repeated work of condominium juristic person officers so that the officers have more time for other types of work.

Share

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.