Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD)
Other Title (Parallel Title in Other Language of ETD)
Graphic design for community products: case study of culture in Phu Luang distric, Loei province
Year (A.D.)
2021
Document Type
Independent Study
First Advisor
ศุภกรณ์ ดิษฐพันธุ์
Faculty/College
Faculty of Fine and Applied Arts (คณะศิลปกรรมศาสตร์)
Department (if any)
Department of Creative Arts (ภาควิชานฤมิตศิลป์)
Degree Name
ศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Discipline
นฤมิตศิลป์
DOI
10.58837/CHULA.IS.2021.305
Abstract
การวิจัยเรื่องการออกแบบเรขศิลป์สำหรับผลิตภัณฑ์ชุมชน : กรณีศึกษาวัฒนธรรมอำเภอภูหลวง จังหวัดเลย มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หากลยุทธ์เผยแพร่แนวทางในการออกแบบเรขศิลป์สำหรับผลิตภัณฑ์ชุมชนอำเภอภูหลวง จังหวัดเลย 2) กำหนดแนวทางในการออกแบบเรขศิลป์สำหรับผลิตภัณฑ์ชุมชนอำเภอภูหลวง จังหวัดเลย 3) พัฒนาต้นแบบผลิตภัณฑ์ การดำเนินงานวิจัยใช้วิธีแบบผสม (Mixed Methodology) อาศัยการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ด้วยการเก็บข้อมูลจากผู้เชี่ยวชาญด้านการตลาดและแบรนด์ 5 คน ด้านการออกแบบเรขศิลป์ 5 คน และการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) ด้วยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 100 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเบื้องต้น ค่าร้อยละ (Percentage) แล้วทำการสรุปผล การศึกษาพบว่า กลยุทธ์ในการออกแบบเรขศิลป์สำหรับผลิตภัณฑ์ชุมชนอำเภอภูหลวง จังหวัดเลย คือ รูปแบบ Cheer up ที่แสดงความสดใส มีชีวิต มีความน่าสนใจดึงดูด โดยมีกลุ่มเป้าหมายเป็น Gen-Y มีความเป็นตัวเองสูง แนวทางในการออกแบบลักษณะตราสินค้าแบบผสม (Combination Mark) โดยใช้สีที่แสดงอัตลักษณ์ของแบรนด์คือ สีขาว ดำ และสีฟ้า
Other Abstract (Other language abstract of ETD)
The research on graphic art design for community products: a case study of culture in Phu Luang District, Loei Province aims to 1) identify a strategy to disseminate guidelines for graphic design for community products in Phu Luang District, Loei Province; 2) determine a guideline for graphic design for community products in Phu Luang District, Loei Province 3) Develop product prototypes. The research methodology uses research mixed methodology, based on qualitative research with data collected from 5 marketing and brand experts, 5 graphic design professionals. Quantitative research collected data from 100 samples. Descriptive analysis and percentage were used as data analysis and then draw conclusions. The study found that the strategy for designing graphic arts for community products in Phu Luang District, Loei province is the “ Cheer up” format that shows freshness, life, and attractiveness. The target audience is Gen-Y with high self-esteem. Guidelines for design branding is combination mark and colors that represent the brand's identity are white, black and blue.
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-No Derivative Works 4.0 International License.
Recommended Citation
ชัยกุหลาบ, อิสริยาภรณ์, "การออกแบบเรขศิลป์สำหรับผลิตภัณฑ์ชุมชน : กรณีศึกษาวัฒนธรรมอำเภอภูหลวง จังหวัดเลย" (2021). Chulalongkorn University Theses and Dissertations (Chula ETD). 7921.
https://digital.car.chula.ac.th/chulaetd/7921